12:32:31 De meestbelovende games van 2010 deel 4 | |
Daar gaan we weer, nu met de games waar wij vrij veel van verwachten. Morgen, de laatste dag van het jaar, komen de games aan bod waar wij het allermeest van verwachten het komende jaar. Nu eerst de vrij belovende, maar nog steeds enorm hoopgevende games.
Alpha Protocol Ontwikkelaar: Obsidian Uitgever: SEGA Release: Tweede kwartaal Wat is het: In deze actie-spionage RPG kruip je in de huid van Michael Thorton. Een commercieel vliegtuig is neergeschoten met een Amerikaanse raket boven Oost-Europa en Thorton wordt door de Amerikaanse overheid eropuit gestuurd om de personen die hiervoor verantwoordelijk zijn te achterhalen. Het spel geeft je continu de keuze of je het goede of het slechte pad wil bewandelen. De keuzes die je maakt beïnvloeden de relaties met de verschillende personages en groeperingen die je in het spel tegenkomt. Waarom wel: Alpha Protocol laat je erg vrij in de keuzes die je kunt maken en die keuzes bepalen het verloop van de game. Bijna iedereen droomt er wel eens van om als James Bond of Jason Bourne door het leven te gaan. Een RPG zonder elfjes, heerlijk! Waarom niet: Ontwikkelaar Obsidian is voordat het aan deze game begon eigenlijk alleen maar verantwoordelijk geweest voor vervolgen op bestaande, succesvolle titels. Homefront Ontwikkelaar: Kaos Studios Uitgever: THQ Release: 2010 Wat is het: Wanneer het Korean People’s Army in 2027 Amerika binnenvalt, zet het Amerikaanse verzet alles op alles om het leger van het kernbewapende Korea buiten de deur te houden. De strijd wordt beëindigd op Golden Gate Bridge in San Fransisco. Dit zul je schietend doen, maar je kunt ook een tot de tanden bewapende auto of robot inroepen die alles automatisch aan gort schiet. De nieuwe ‘drama engine’ zorgt ervoor dat je altijd in het middelpunt van de actie staat. Zo zullen brokstukken en raketten rakelings langs je heen vliegen om het spektakel nog grootser te maken. Waarom wel: De setting biedt toffe mogelijkheden. De actie is met dank aan de ‘drama engine’ heerlijk overdonderend en chaotisch. Kaos Studios kan wel degelijk een goede multiplayer maken. De verhaallijn is geschreven door scriptschrijver John Milius, die we kennen van zijn werk voor Red Dawn en Apocalypse Now. Waarom niet: Alweer een explosieve, epileptischeaanvalcreërende shooter waarbij ditmaal ook nog eens de hele tijd brokstukken langs je knar vliegen. Kaos Studios kan inderdaad een goede multiplayer ontwikkelen, maar hun vorige multiplayertitel Frontlines werd maar door – en dit is een ruime schatting – vier personen gespeeld. Just Cause 2 Ontwikkelaar: Avalanche Studios Uitgever: Eidos Interactive Release: 26 maart Wat is het: Een tropisch eiland als speelparadijs voor een schietgrage CIA-agent is vragen om problemen. Rico Rodriguez is dan ook niet gewoon op vakantie, maar op een missie om zijn voormalige mentor te vinden, die ervan verdacht wordt iets te vriendschappelijk te zijn met de president van het eiland. Just Cause 2 is in alles een veelvoud van het origineel; het spel is nog explosiever, nog groter en nog spannender. Hier kan Michael Bay nog een puntje aan zuigen. Waarom wel: Met de haast oneindige mogelijkheden van de grijphaak is de game van spektakel verzekerd. Dit is puur over-the-top plezier. Alles wat we tot nu toe van de game gezien hebben, stemt gerust. Zo'n grote speeltuin is nog niet aan je voorgeschoteld. Waarom niet: Bij het vorige deel waren de grootste minpunten de zijmissies die oersaai waren en de erg lage kunstmatige intelligentie. De beelden van Just Cause 2 hebben nog niet echt kunnen laten zien dat hier verbetering in zit. Gran Turismo 5 Ontwikkelaar: Polyphony Digital Uitgever: SCEE Release: 2010 Wat is het: Ondanks dat Gran Turismo 5 vorig jaar al in de Top 100 stond, mag het geen verassing heten dat de game niet in 2009 is uitgekomen. Bedenker Yamauchi is een perfectionist en wil van GT5 het summum maken van wat er op racesim-gebied is te krijgen. Een groter aantal auto’s per race, schade en online gameplay zijn aspecten die van deze game dé racegame van deze generatie moeten maken. Waarom wel: De nieuwe time-trial-demo en GT5 Prologue hebben al aangetoond dat Yamauchi meester is in het overbrengen van het echte rijgevoel. Betere graphics, een vernieuwde physics-engine en natuurlijk een cockpitview versterken dit alleen maar. Waarom niet: Yamauchi zijn visie is groots, maar komt niet altijd overeen met wat de fans willen. De kans bestaat dat Gran Turismo 5 ondanks deze visie, niet iedereen tevreden kan stellen. Brink
Ontwikkelaar: Bethesda Uitgever: Splash Damage Release: Derde kwartaal
Wat is het: Ambitieuzer dan Brink kom je games tegenwoordig niet vaak meer tegen. In Brink zijn vrijwel alle gameplayelementen naadloos in elkaar verweven. Met één druk op de knop duik je tegen een muur om te schuilen, raas je over een tafel heen of glijd je onder een pijpleiding door. Ook de multi- en singleplayer gaan volgens Splash Damage vloeiend in elkaar overlopen. Naast schietactie, komen ook ervaringspunten om de hoek komen kijken. Dit alles wordt ondersteund door een tekenfilmachtig stijltje, intense audiovisuele effecten en een frisse setting welke te vergelijken valt met een futuristische Ark van Noah. Waarom wel: Nogmaals: Brink is ambitieuzer dan de screenshots of videobeelden doen lijken. Zo zorgt de ‘versimpelde’ besturing ervoor dat je je misschien nog wel vloeiender dan in Mirror’s Edge door de omgeving voortbeweegt. Ook het schietwerk in combinatie met het ervaringssysteem lijkt prima binnen de game tot zijn recht te komen. Audiovisueel is Brink geweldig, met name het geluid is ongekend. Waarom niet: Brink wil zoveel ambitieuze dingen doen, dat het haast lijkt alsof de game ontworpen is om tegen te vallen. Als Splash Damage alle beloftes waar wil maken, moet Brink nog wel wat langer in ontwikkeling: wij gokken zo’n veertien jaar. Conclusie: Brink wordt óf geweldig, óf een fikse tegenvaller. Final Fantasy XIII Ontwikkelaar: Square Enix Uitgever: Square Enix Release: 9 maart Wat is het: Het nieuwste deel in de meest bekende en succesvolle Japanse RPG-franchise. Een interessante toevoeging is dat je ditmaal gedurende de gevechten onbeperkt de standplaats en rol van je personages aan kan passen. Wil je dat iemand wat aanvallender staat ingesteld, dan kun je dit met een druk op de knop doorvoeren. En ondanks dat gekozen is voor een vrij traditioneel vechtsysteem, zie je de vijanden gewoon in de spelwereld rondlopen en zul je ook wat actiever bij de gevechten betrokken worden, wanneer je bijvoorbeeld een speciale aanval uit wilt voeren. Waarom wel: Op visueel vlak lijkt Final Fantasy XIII een mijlpaal te worden binnen het genre. Tijdens een speelsessie vielen ons vooral de natuurlijke gezichtsanimaties op, en dat was volgens producer Yoshinori Kitase slechts een tipje van de sluier. Bovendien staat de gameplay binnen de franchise normaal gesproken als een huis en dit lijkt ook nu weer het geval. Waarom niet: Wederom is gekozen voor de typisch Japanse animatiestijl, die al in vrijwel elke RPG terug te vinden is. Hebben we inmiddels nog niet genoeg met transseksuele mannen met blond punthaar en een reusachtig zwaard gespeeld? Bayonetta Ontwikkelaar: Platinum Games Uitgever: SEGA Release: 8 januari Wat is het: Devil May Cry maal tien. De originaliteitsprijs wint Bayonetta niet, maar daar is het de ontwikkelaar dan ook niet om te doen. De game gooit het ene naar het andere gevecht naar je en vaak is dat op een bizarre locatie, bijvoorbeeld in de lucht op een afgebroken standbeeld terwijl je naar de aarde valt, en met gigantische vijanden. Maar hoofdrolspeelster Bayonetta is zelf ook een opvallende verschijning: haar pakje is gemaakt van haar eigen haren en laat ze diezelfde haren nou ook gebruiken om mee te vechten. Waarom wel: Al dat (visuele) geweld is een lekkernij voor mensen met een slecht concentratievermogen! Bayonetta pakt zo haar vijanden op en gooit ze onder een guillotine... en dat is nog maar één van de vele speciale moves. Bayonetta wordt in diverse tijdschriften al benoemd tot één van de beste games ooit. Waarom niet: Zijn wij met onze westerse mentaliteit niet te nuchter om nu nog van een opgefokte Devil May Cry te genieten? De game zit vol met epische momenten maar hoe leuk zijn die nou werkelijk als de gameplay zelf niet veel meer inhoud dan knokken tot je er bij neervalt? Battlefield Bad Company 2 Ontwikkelaar: Dice Uitgever: EA Release: 5 maart Wat is het: Battlefield Bad Company was de eerste Battlefield-game die zich ook richtte op het singleplayergedeelte. Een aanpassing die zijn vruchten heeft afgeworpen, want het origineel was bijzonder goed. In deel twee probeert Dice echter ook online weer om de prijzen mee te doen en durft het zelfs openlijk de strijd aan te gaan met Call of Duty: Modern Warfare 2. Niet alleen volgens Dice wordt Bad Company 2 de grootste ‘online vehicle warfare’ ooit; na het zien van diverse trailers en het spelen van de bèta denken we dat Infinity Ward het volgend jaar nog best zwaar gaat krijgen. Waarom wel: Als er iets is wat de jongens bij Dice meer dan behoorlijk kunnen, dan is het wel een degelijke online game in elkaar knutselen, waarbij mens en machine een grote rol spelen. Tel daarbij op dat dit keer alles kapot kan en je jouw wapens helemaal naar smaak kunt aanpassen en je weet dat het volgende jaar weer ouderwets knallen wordt. Waarom niet: Vooral veel PC-gamers zullen met hun gedachte nog bij het meer dan uitstekende Battlefield 2 zitten. De vraag is of Bad Company 2 de hoge verwachtingen die er daardoor ongetwijfeld zullen zijn, wel waar kan maken. Tweet | |
538 keer bekeken | Geplaatst door Edbn |
0 reacties | |