02:38:56 De meest belovende games van 2010 deel 3 | |
We zijn alweer aangekomen bij deel 3 van de meest belovende games van 2010. Nu komen we toch zo ongeveer aan bij de games waar we toch aardig naar uitkijken. Daarom gaan we nu net iets dieper op de games in.
Dead Space 2 Ontwikkelaar: Visceral Games Uitgever: EA Release: 2010 Wat is het: Het vervolg op één van de meest verrassende games van 2008. Samen met Mirror's Edge liet Dead Space dat jaar zien dat uitgever Electronic Arts nog nieuwe series durfde te lanceren. Tientallen schrikmomenten en honderden gore wezens die je met originele wapens naar het hiernamaals schoot, vielen in het niet vergeleken met de echte ster van Dead Space: de geluidseffecten. Het kreunen en steunen van het wrak van het ruimteschip waar je je in bevond kroop diep in je hoofd tot je er ’s nachts gillend wakker van werd. Het vervolg vindt plaats op een nieuwe locatie: een ruimtebasis. Waarom wel: De nieuwe locatie moet voor meer variatie zorgen tussen de levels, maar hopelijk ook voor wat meer eenheid, om je het gevoel te geven dat het om één grote wereld gaat en niet aan elkaar geplakte levels. De beloofde multiplayer kan alleen maar dolle pret worden. We hebben altijd al de ledematen van onze vrienden eraf willen schieten! Waarom niet: De eerste Dead Space was nog een verfrissende duik in het doodgewaande survival-horrorgenre, maar hoe verrassend kan het tweede deel nou echt worden? Enslaved Ontwikkelaar: Ninja Theory Uitgever: Namco Bandai Release: 2010 Wat is het: Een action-adventure die zich honderdvijftig jaar in de toekomst afspeelt in een postapocalyptische wereld. De mensheid staat op de rand van uitroeiing en robots uit lang vervlogen oorlogen hebben de macht in handen. Jij kruipt in de huid van Monkey, een einzelgänger die ronddwaalt op de ruïnes van een eens zo machtige wereld. Totdat je Trip tegenkomt. Zij houdt je in haar macht en zal je niet met rust laten tot je haar in veiligheid hebt gebracht. Waarom wel: De interactie tussen Monkey en Trip en de manier waarop je de vaardigheden van beide moet gebruiken om te overleven zou wel eens bijzonder goed kunnen werken. Bovendien gaat Ninja Theory er prat op om menselijke emoties op een levensechte manier te vertalen naar een game. Waarom niet: Trip is een door de computer gestuurd personage. Als dat niet goed wordt uitgewerkt dan kan dat uiteindelijk gaan tegenwerken. Medal of Honor
Ontwikkelaar: EA Los Angeles Uitgever: EA Release: 2010
Wat is het: EA blaast de Medal of Honor-serie nieuw leven in door direct de concurrentie met de Modern Warfare-reeks aan te gaan. Het bombastisch oorlogsavontuur zoals we dat we uit eerdere delen kennen, beleef je nu namelijk in een hedendaags Afghanistan. De missies, die je doorloopt met een lid van een elite-eenheid van het Amerikaanse leger, zullen op waargebeurde operaties gebaseerd zijn. Waarom wel: EA is door de jaren heen enorm veranderd en wie weet kunnen ze Medal of Honor nu wel uit het slop halen. Grafisch ziet het er spectaculair uit. De game wordt duisterder en grauwer dan ooit. De multiplayer wordt ontwikkeld door Dice, die we natuurlijk kennen van de Battlefield-serie. Waarom niet: Modern Warfare 2 is moeilijk te overtreffen en daarnaast huppelt de Medal of Honor-serie al jaren achter Infinity Ward's meesterwerkjes aan. Wederom een adrenalinegevulde achtbaanrit met heldhaftige Amerikanen: is het geen tijd voor een rustpauze? Darksiders: Wrath of War
Ontwikkelaar: Vigil Games Uitgever: THQ Release: 8 januari Lost Planet 2Wat is het: In Darksiders speel je War, een van de Ruiters van de Apocalyps. Die Apocalyps is veel te vroeg aangebroken en het is aan War om de demoon die hiervoor verantwoordelijk is, af te straffen. Darksiders is een game die de brute actie van games als God of War samenvoegt met de kerkers en het verkennen van de wereld zoals we dat uit de Zelda-serie kennen. Door de vormgeving van comicschrijver Joe Madureira ziet Darksiders er bovendien gelikt en sfeervol uit. Het einde van de wereld ziet er niet verkeerd uit. Waarom wel: Darksiders zou wel eens heel goed het gat kunnen vullen tussen Zelda en God of War met zijn volwassen insteek. De hack & slash-gevechten zorgen er bovendien voor dat de game een stuk uitdagender is dan zijn grote voorbeeld. Waarom niet: Bayonetta verschijnt op dezelfde dag als Darksiders en zou het hack & slash-gedeelte van de game wel eens behoorlijk kunnen wegconcurreren. Daarnaast kan een vergelijking met Zelda ook negatief voor de game uitpakken als er niet genoeg diepgang wordt geboden. Ontwikkelaar: Capcom Uitgever: Capcom Release: 2010 Wat is het: Tien jaar na de gebeurtenissen in het eerste deel keer je terug naar de planeet E.D.N. III. De sneeuw is inmiddels gesmolten en heeft een bosrijk landschap blootgelegd. De Akrid, de oorspronkelijke bewoners van de planeet, zijn ook ditmaal niet van plan om hun energiebronnen zonder slag of stoot te overhandigen. Ten opzichte van de vorige Lost Planet is het nu ook mogelijk om met vier mensen tegelijk het verhaal coöperatief te doorlopen. Waarom wel: De monsters waar tegen gevochten moet worden zien er nog gevaarlijker en ontzagwekkender uit dan in het vorige deel. Dat het spel nu met vier spelers tegelijk coöperatief te spelen is, maakt het voor fans van het eerste deel een onweerstaanbare titel voor 2010. Waarom niet: Voor PlayStation 3-bezitters is het te hopen dat Capcom deze keer beter zijn best doet op de versie voor hun console. De vorige Lost Planet voelde als een ijsbal in je nek. Dante’s Inferno Ontwikkelaar: Visceral Games Uitgever: EA Release: 12 februari Wat is het: Dante’s Inferno is een hack & slash-game in de stijl van God of War. Het spel situeert zich in de hel zoals deze door de veertiende-eeuwse schrijver Dante werd beschreven in zijn epos 'De Goddelijke Komedie'. In tegenstelling tot het oorspronkelijke werk van Dante bezichtig je niet alleen de hel, maar slacht je alle inwoners van deze duistere plaats ook daadwerkelijk af. Van gruwelijke demonen tot baby’s met messen in plaats van armen, de zeis van Dante’s Inferno zal rood kleuren met hun bloed. Waarom wel: Beter goed gejat dan slecht verzonnen: Dante’s Inferno heeft alle goede elementen van God of War overgenomen, waardoor een uitdagende en gewelddadige game staat te wachten. Het verhaal waarop de game is gebaseerd is levert bovendien een originele en interessante setting op. Veertiende-eeuwse literatuur was nog nooit zo leuk. Waarom niet: Je moet wel heel veel lef hebben om naast het exact kopiëren van de gameplay van God of War ook nog eens vlak voor de releasedatum van het derde deel in die serie te verschijnen. Het valt nog maar te bezien of Dante’s Inferno zijn inspiratiebron evenaart of overkomt als een slap aftreksel. UFC 2010: Undisputed
Ontwikkelaar: Yuke’s Uitgever: THQ Release: 25 mei
Wat is het: Na het succes van UFC 2009: Undisputed kon een vervolg natuurlijk niet uitblijven. Met EA Sports MMA is er een kaper op de kust verschenen, maar THQ vertrouwt erop dat fans van de sport hun product trouw blijven. UFC 2010 kent ook dit jaar een uitstekende line-up van vechters en heeft de meest bekende mixed martial arts-competitie ter wereld. Waarom wel: UFC 2009: Undisputed heeft een uitstekende basis gelegd waar UFC 2010 op kan voortborduren. Weinig lijkt THQ in de weg te staan om ook dit jaar een vechtgame van de bovenste plank af te leveren. Waarom niet: De online problemen hebben ervoor gezorgd dat veel mensen snel afgeknapt waren op UFC 2009. Het spel had regelmatig te leiden onder vertragingen. Een ander groot minpunt waren de mensen die online stopten met spelen zodra ze aan het verliezen waren zonder dat dit een uitwerking had op hun ranking. Lukt het ze deze keer wel om een sterke multiplayer neer te zetten? Max Payne 3 Ontwikkelaar: Rockstar Vancouver Uitgever: Rockstar Games Release: Herfst Wat is het: Een nieuw deel in de Max Payne-reeks. Alleen al daarom staat deze game in onze lijst. De Max Payne-games waren fantastisch en in veel opzichten hun tijd ver vooruit: een fantastisch verhaal, een sfeervolle setting en personages met meer diepgang dan een stuk karton. Als we nog niets van Max Payne 3 hadden gezien, dan had het spel misschien nog een stuk hoger gestaan, maar helaas stelt wat we gezien hebben nog niet echt gerust. De nieuwe ontwikkelaar Rockstar Vancouver heeft Max kaalgeschoren, naar de sportschool gestuurd en in São Paulo aan het werk gezet in de beveiligingssector. We zijn niet tegen verandering, maar dit is wel erg veel in één keer. Hoeveel blijft er nog van de originele Max Payne behouden, of hebben we er gewoon een nieuwe actieheld bij? Waarom wel: Het blijft Max Payne en ergens kunnen we ons niet voorstellen dat Rockstar dit gaat verknallen. Het bedrijf achter GTA weet hoe je verhalen vertelt en dat is waar Max Payne om draaide. Waarom niet: Maar ook geniën maken fouten, en of Max Payne 3 de goede richting is voor de reeks, is maar zeer de vraag. Maar wie weet betekent het vele uitstel wel dat ze terug naar de tekentafel zijn gegaan. Modnation Racers
Ontwikkelaar: United Front Games Uitgever: Sony Computer Entertainment Release: Eerste kwartaal
Wat is het: Simpel gezegd de LittleBigPlanet onder de racers. Ooit wel eens Mario Kart gespeeld en je afgevraagd hoe het zou zijn om zelf de parkoersen in elkaar te zetten? ModNation Racers laat die droom uitkomen. En niet alleen de racebanen zijn compleet zelf te maken, want je kunt ook knutselen aan je eigen kart. Natuurlijk kun je alles weer delen via PlayStation Network. Waarom wel: Het moet een eitje zijn om complete banen zelf in elkaar te zetten: begin in een kart rond te rijden en de baan vormt zich vanzelf om je heen. Vervolgens kun je wanneer je klaar bent alles nog naar smaak aanpassen. Voor fans van de fun-racers is dit een droom die uitkomt. Waarom niet: Sony presenteert dit als de LittleBigPlanet van de racegames, wat de ontwikkelaar zelf ook nogal verraste. Het legt erg veel druk op hen en de vraag is dan ook of ze het wel kunnen waarmaken. Guild Wars 2
Ontwikkelaar: ArenaNet Uitgever: NCsoft Release: 2010
Wat is het: In Guild Wars 2 neem je het op tegen de gigantische draak Zhaitan, die 250 jaar na het eerste deel opreist uit de zee om alle rassen in het land van Tyria uit te roeien. In tegenstelling tot het origineel is Guild Wars 2 een consistente wereld zonder laadtijden. Je kunt kiezen uit vijf rassen, waaronder de Charr, de mensen en de Asura. Guild Wars 2 is op het gebied van stijl vrijwel hetzelfde, maar de game ziet er door een flinke grafische update met ondersteuning van DirectX10 wel degelijk beter uit. Waarom wel: Guild Wars was qua wereld en gameplay een geweldig spel en vormt een uitstekende fundering voor Guild Wars 2. Als blijk van waardering reikt Arena Net speciale beloningen uit aan spelers van het origineel. Afwezigheid van maandelijkse abonnementskosten. Waarom niet: Je kunt je oude personages niet importeren naar Guild Wars 2. Net als de rest van de wereld, kunnen we niet wachten op nog een MMORPG met draken, zwaarden en magie. En ja, we zijn nu sarcastisch. Split/Second Ontwikkelaar: Black Rock Studio Uitgever: Disney Interactive Studios Release: Mei Wat is het: Naast Split/Second voelt een actiefilm als een gezapige familiefilm. Dit racespel schopt realisme ruw aan de kant voor karrenladingen vol explosies en adrenalineverhogende snelheden. Instortende gebouwen, kapseizende schepen en neerstortende vliegtuigen; niets is te gek voor deze game. Zoek 'actie' op in het woordenboek en er zal een plaatje van Split/Second naast staan. Waarom wel: Split/Second is een arcaderacer zoals een arcaderacer zou moeten zijn: snelle wagens, over-the-top actie en heel veel explosies. Black Rock Studio heeft met PURE uit 2008 bewezen te weten hoe een leuke arcade racegame eruit moet zien. Waarom niet: Ondanks dat Black Rock Studio uit alle macht probeert om te voorkomen dat Split/Second te voorspelbaar wordt, lijkt dit een praktisch onmogelijke taak gezien de opzet van het spel. Tweet | |
542 keer bekeken | Geplaatst door Edbn |
0 reacties | |