19:31:10 De meest belovende games van 2010 deel 2 | |
We gaan weer verder met de veel belovende games van 2010. Deel 2 inmiddels en ook deze games mogen genoemd worden.
Deathspank
Ontwikkelaar: Hot Head Games Uitgever: Onbekend Release: 2010 Wat is het: Hack-and-slash-game van Monkey Island-bedenker Ron Gilbert, oftewel: met een dikke knipoog, veel humor, rare puzzels en een geschift verhaal. Waarom wel: Ron Gilbert werkt eraan mee! Alleen de factsheet is al grappiger dan menig andere game. Visueel een soort pop-up-boek, erg origineel. Waarom niet: Humor in een hack-and-slash, het ging al eens mis met The Bard’s Tale. Maar hey, dit is Ron Gilbert! No More Heroes: Heroes’ Paradise
Ontwikkelaar: Feelplus Uitgever: Marvelous Interactive Release: 2010
Wat is het: De overzetting van de Wii-game No More Heroes, waarin je als Travis Touchdown al hakkend en zagend de top van de moordenaarsranglijst probeert te bereiken. Waarom wel: De Wii-versie was al ontzettend leuk en de verbeterde graphics laten de unieke stijl nog beter tot zijn recht komen. Nog meer publiek voor een geweldige game. Waarom niet: Het tweede deel staat alweer voor de deur op de Wii en lijkt het origineel op alle fronten te overtreffen. De nieuwe spelmodus waarin de vrouwen schaarser gekleed zijn, is wel erg goedkoop. Dark Void
Ontwikkelaar: Airtight Games Uitgever: Capcom Release: 22 januari Wat is het: Via de Bermudadriehoek beland je in een alternatieve dimensie, waar je vecht tegen een geavanceerd buitenaards ras. Speerpunt is het gebruik van je jetpack, maar de actie zal zich ook op de grond afspelen. Waarom wel: Jetpacks zijn cool. De Bermudadriehoek is cool. Goede sciencefiction is cool. Waarom niet: Dark Void oogt erg klinisch en omarmt ieder sciencefictioncliché. Jetpack lijkt de gimmick te zijn van een verder wel erg standaard shooter. White Knight Chronicles
Ontwikkelaar: Level-5 Uitgever: Sony Release: 26 februari Wat is het: Een Japans rollenspel dat draait om een doodgewone jongen, genaamd Leonard, die door bepaalde omstandigheden in staat is om te transformeren in de zogenoemde Witte Ridder. Waarom wel: Het vechtsysteem wijkt af van de doorsnee JRPG, doordat de nadruk ligt op pure zwaardvechten en er real-time wordt gevochten. In Japan goed onthaald. Waarom niet: White Knight Chronicles is al lang en breed verkrijgbaar in Japan en zou hier eigenlijk ook al lang en breed in de winkels moeten liggen. Laat ons nu ook eens van dit spel genieten, Level-5 en Sony! APB
Ontwikkelaar: Realtime Worlds Uitgever: EA Release: 2010 Wat is het: Online gangstertje of politieheld spelen in MMO-vorm, waarbij de genregetrouwe zwaarden en draken zijn ingeruild voor pistolen en auto’s. Waarom wel: Het bekende ‘cops and robbers’-principe wordt nu eindelijk uitgewerkt in een MMO. De gameplay draait rondom het betere mik- en schietwerk, in plaats van het domweg klikken op vijanden. Waarom niet: De stad oogt saai en leeg. Gameplay is gelijk aan die van een shooter, wat in een MMO zorgt voor onoverzichtelijke situaties. MAG
Ontwikkelaar: Zipper Interactive Uitgever: SCE Release: 29 januari
Wat is het: Grootschalige veldslagen waarin twee facties van 128 man hun weg naar de overwinning proberen te schieten. Tactische samenwerking wordt mogelijk gemaakt door spelers in groepjes van acht op te splitsen. Waarom wel: Groter is wel degelijk beter; MAG is ware oorlog. Het gebruik van tactiek is belangrijk en wordt beloond. Zipper Interactive weet hoe zij een toegankelijke maar tactische multiplayershooter moet maken. Waarom niet: Je bent enorm afhankelijk van je medespelers. Ondanks de opsplitsing in groepjes van acht, voelt het af en toe alsnog enorm chaotisch aan. Niet moeders mooiste. Yakuza 3
Ontwikkelaar: Sega Uitgever: Sega Release: Maart Wat is het: Ex-gangster Kazuma wordt geconfronteerd met de gebeurtenissen uit de eerste twee delen van de reeks en wordt teruggezogen in het wereldje van de Yakuza. Waarom wel: De game heeft in het Verre Oosten lovende kritieken gekregen. Japanse taal met Engelse ondertiteling moeten een authentieke ervaring geven. Waarom niet: Het Japanse verhaal kan voor het mainstreampubliek te ver van hun bed zijn. In Japan is men al toe aan deeltje vier. Carrier Command: Gaea Mission
Ontwikkelaar: Bohemia Interactive Uitgever: Onbekend Release: Eerste kwartaal
Wat is het: Als kapitein van een futuristisch vliegdekschip is het jouw taak om zoveel mogelijk grondstoffen te veroveren op een kleine, waterrijke planeet. Waarom wel: Bohemia weet wel raad met grootschalige en tactische games. De futuristische setting kan zorgen voor innovatieve wapens en tactieken. Waarom niet: Games uit handen van Bohemia worden vaak geplaagd door bugs. Een futuristisch thema is toch nieuw voor de realisme-freaks bij Bohemia. Skate 3
Ontwikkelaar: EA Black Box Uitgever: EA Release: 10 mei
Wat is het: Alweer het derde deel uit de reeks die het skategenre nieuw leven heeft ingeblazen. De nadruk ligt ditmaal op coöperatieve gameplay en het skateboarden in teams. Waarom wel: Burnout Paradise heeft aangetoond dat het naadloos uitnodigen van vrienden in je eigen spel een grote toevoeging is op de gameplay. Veel opties om je spel naar eigen smaak aan te passen. Waarom niet: Aan de basisgameplay zal niet veel veranderen. Ondanks de vele vernieuwingen lijkt de serie met dit deel wel een beetje een melkkoe te worden. Kane & Lynch 2: Dog Days
Ontwikkelaar: IO Interactive Uitgever: Eidos Interactive Release: 2010 Wat is het: De één is een op de hol geslagen schizofreen, de ander een vaardig moordenaar. Samen zetten zij als crimineel duo de onderwereld van Shanghai op stelten. Waarom wel: Het spelen vanuit een duister, crimineel perspectief is interessant, zeker wanneer de twee hoofdpersonen elkaar niet uit kunnen staan. De multiplayermodus belooft net als die uit deel één interessant te worden. IO Interactive heeft meer dan genoeg tijd gehad om van de fouten uit deel één te leren. Waarom niet: IO Interactive heeft al jaren geen goede game meer afgeleverd, ook Kane & Lynch: Dead Men was middelmatig. Een vervolg op een verhalende game waar niemand het origineel van wil spelen werkt niet. R.U.S.E.
Ontwikkelaar: Eugen Systems Uitgever: Ubisoft Release: Eerste kwartaal 3D Dot Game Heroes Wat is het: In deze zich in de Tweede Wereldoorlog afspelende RTS staat het gebruik van afleidingsmanoeuvres centraal. De oorlog kan zo niet alleen gewonnen worden door het sterkste leger, maar ook door diegene die de vijand het beste kan misleiden. Waarom wel: R.U.S.E. belooft dankzij het gebruik van de verschillende misleidingtechnieken een behoorlijk tactische RTS te worden. Waarom niet: We zijn nog niet overtuigd dat R.U.S.E. de verkoopprijs van een grote game verdient. Singularity Ontwikkelaar: Raven Software Uitgever: Activision Release: 2010 Wat is het: Shooter waarin spelen met de tijd een rol speelt. Maar dan niet het stilzetten of terugspoelen ervan, maar een link leggen tussen het heden en het verleden. Waarom wel: Manipuleren van de tijd kan leuke puzzels en twists opleveren. Dezelfde omgevingen bezoeken in twee tijdperken. Raven weet wel hoe je een shooter maakt. Waarom niet: Het spelen met de tijd lijkt vrij gekunsteld: alleen dingen waar een bepaald goedje op is gevallen, kunnen worden gemanipuleerd. En dat zijn ‘toevallig’ alle explosieve tonnetjes en vijanden. Super Street Fighter IV Ontwikkelaar: Capcom Uitgever: Capcom Release: Tweede kwartaal Wat is het: Een verbeterde versie van Street Fighter IV met extra vechters, nieuwe Ultra Combo’s, en niet te vergeten de klassieke bonuslevels waarbij je een auto in elkaar mag trappen. Waarom wel: De basis van deze vechtgame staat als een huis waardoor Super Street Fighter IV eigenlijk niet kan tegenvallen. Waarom niet: Het wordt een stand-alone game, maar in hoeverre is het een aanschaf waard als je Street Fighter IV al in huis hebt? Six Days in Fallujah Ontwikkelaar: Atomic Games Uitgever: Onbekend Release: 2010 Wat is het: Wellicht de meestbesproken game van 2009. Dit realistische schietspel is gesitueerd in de stad Fallujah in Irak tijdens de Slag om Fallujah. Kruip in de huid van Amerikaanse mariniers om het verzet van de opstandelingen te doorbreken. Waarom wel: De samenwerking met veteranen die de Slag om Fallujah zelf meegemaakt hebben, moet dit spel een uiterst realistische insteek geven. Oorlog in zijn meest rauwe vorm. Waarom niet: Het onderwerp van de game ligt nogal gevoelig bij verschillende groeperingen en heeft tot hevige protesten geleid. Uitgever Konami heeft door de aanhoudende druk zijn handen al van het project afgehaald. Het is nog steeds onduidelijk of deze game ooit het levenslicht gaat zien. Ontwikkelaar: Silicon Studios Uitgever: Atlus Release: 2010 Wat is het: Een ouderwets 2D actie en avonturenspel in een stijlvol 3D-jasje. De game is een hommage aan The Legend of Zelda-achtige games. Waarom wel: De graphics, de gameplay, het geluid: alles ademt de heerlijke sfeer van games uit de jaren ’80. Maar dan in een frisse, artistieke vorm. En ook nog in 3D, op een manier die game eer aan doet. Was in Japan al een succes. Waarom niet: De game komt naar de VS, maar over een Europese release is nog geen woord gerept. Wat is nu echt de toegevoegde waarde van de derde dimensie? Army of Two: The 40th Day Ontwikkelaar: EA Montreal Uitgever: EA Release: 8 januari Wat is het: De terugkeer van huurlingen Salem en Rios. Nadat ze hun eigen privéleger hebben opgericht belanden ze in Sjanghai waar een concurrerende groepering een ramp aan het voorbereiden is. Waarom wel: De speler krijgt meer vrijheid om coöperatieve tactieken te gebruiken. Nieuwe toevoegingen als morele keuzes en nieuwe coöperatieve mogelijkheden klinken veelbelovend. Waarom niet: Bij het eerste deel werden beloftes over sterke coöperatieve gameplay niet waargemaakt. Ook bij dit deel zijn er weer veel beloftes gemaakt, maar die nemen we nu met een korreltje zout. EA Sports MMA Ontwikkelaar: EA Tiburon Uitgever: EA Sports Release: 2010 Wat is het: De poging van EA om net als THQ een succesvolle Mixed Martial Arts-game op de markt te brengen. Met Fedor Emelianenko als boegbeeld en een sterke Strike Force-competitie als hoofdattractie is EA Sports MMA zeker een geduchte concurrent. Waarom wel: EA Sports heeft reeds met de Fight Night-reeks laten dat ze weten hoe ze een vechtsport realistisch op het scherm kunnen toveren. EA Sports MMA maakt ook nog eens gebruik van dezelfde engine als Fight Night. Waarom niet: Met UFC Undisputed is er al een sterke MMA-game in de markt gezet die reeds een grote schare fans heeft verworven. De mindere bekendheid van MMA buiten Amerika betekent dat EA in Nederland een flinke kluif heeft aan het afsnoepen van fans van Undisputed, die ook met een 2010-versie komt. Dead Rising II Ontwikkelaar: Blue Castle Games Uitgever: Capcom Release: 2010 Wat is het: Vervolg op de cultklassieker Dead Rising, dit keer echter met nog meer zombies, een arsenaal aan nieuwe wapens en, daar is ie dan eindelijk, een heuse online modus. Waarom wel: Het origineel viel op door een zeer originele insteek. Met een extra online modus en het vertiendubbelen van het aantal zombies moet Dead Rising II toch wel wat potten kunnen breken. Waarom niet: Capcom laat weinig los over de gameplay, dus het blijft gissen of het belabberde save-systeem en de soms irritante tijdsdruk uit het eerste deel zijn verdwenen. Castlevania: Lords of Shadow Ontwikkelaar: MercurySteam Entertainment Uitgever: Konami Release: 2010 Wat is het: De Castlevania-reeks krijgt een nieuw likje verf en oogt daarmee moderner dan ooit. De game lijkt een combinatie tussen de ooit zo populaire gamereeks en actiegames als Devil May Cry en Bayonetta te worden. Waarom wel: Hideo Kojima (van Metal Gear Solid) helpt een handje mee, wat de kwaliteit vast alleen maar ten goede komt. De stemacteurs maken indruk: o.a. Robert Carlyle (Trainspotting) en Sir Ian McKellen (Lord of the Rings). Waarom niet: Konami zou het unieke karakter van de reeks wel eens kunnen kwijtraken door een dertien-in-een-dozijn actiegame te maken. Van de makers van het vrij slechte Jericho. Tweet | |
498 keer bekeken | Geplaatst door Edbn |
0 reacties | |