21:04:44 De meestbelovende games van 2011: categorie 5 | |
Net als vorig jaar blikken we even vooruit op volgend jaar. Het is namelijk erg handig om te weten welke games er zoal uitkomen. We hebben de games onderverdeeld in vijf categorieën. Vandaag bespreken we categorie 5 en 4, morgen categorie 3 en 2 en tot slot bekijken we op oudjaarsdag categorie 1; de games waar we het meest naar uitkijken.
Neverdead
Ontwikkelaar: Rebellion | Uitgever: Konami | Release: 2011
Wat is het: Knotsgekke actiegame die werd aangekondigd op de knotsgekke E3-persconferentie van Konami. Demonenjager Bryce gaat gebukt onder zijn onsterfelijkheid. Waarom wel: Het idee van een onsterfelijk hoofdpersonage is origineel. Lekker geschift sfeertje. Waarom niet: Rebellion maakte de slechtste games van 2009, doet men dat in 2011 opnieuw? Mindjack Ontwikkelaar: Feelplus | Uitgever: Square Enix | Release: 21 Januari 2011
Wat is het: Shooter waarin single- en multiplayer samenkomen, doordat het mogelijk is in de campagne van andere spelers de rol van specifieke personages over te nemen. Mindjack draait om het hersenspoelen en overnemen van vijanden. Waarom wel: Combinatie tussen single- en multiplayer zou wel eens heel vernieuwend kunnen zijn. Waarom niet: Schietmechaniek ziet er nog niet heel geweldig uit. Sorcery Ontwikkelaar: The Workshop | Uitgever: Sony | Release: 29 januari 2011 Wat is het: Speciaal voor de PlayStation Move ontwikkelde dungeon-crawler waarin een tovenaarsleerling vele monsters moet zien te verslaan met behulp van zijn toverkrachten. Waarom wel: Lijkt tot nu toe de Move controller origineel te benutten. Eerste ‘grote’ game die helemaal rond Move is ontworpen. Waarom niet: Omgevingen komen erg zielloos over. Biedt het behalve de Move-ondersteuning wel genoeg interessante dingen? Driver: San Francisco Ontwikkelaar: Ubisoft Reflections | Uitgever: Ubisoft | Release: 2011
Wat is het: John Tanner is terug om in meer dan 120 gelicenseerde auto’s te racen. Met het nieuwe SMART-syteem kan de speler, zonder uit te stappen, van auto naar auto ‘hoppen’. Waarom wel: San Francisco is tof. Driver: San Fransisco lijkt, op het SMART-systeem na, terug te keren naar de roots van de reeks. Waarom niet: Het SMART-systeem klinkt, evenals de verhaallijn, vrij vaag. Willen fans niet liever een ‘normale’ Driver-titel zonder opsmuk? Lord of the Rings: War in the North Ontwikkelaar: Snowblind Studios | Uitgever: Warner Bros. Interactive| Release: 30 maart 2011
Wat is het: Actie-RPG in het Lord of the Rings universum waarin het noorden van Middel-Aarde het opneemt tegen de legers van Sauron. Als dwerg, elf of mens vecht je coöperatief tegen deze overmacht. Waarom wel: Eindelijk een Lord of the Rings game die echt los staat van de films. Dat creëert de ruimte om ons te verrassen met het verhaal. Waarom niet: Na jaren van Lord of the Rings-games zijn we de licentie een beetje moe. Ace Combat: Assault Horizon Ontwikkelaar: Project Aces | Uitgever: Namco Bandai | Release: 2011 Wat is het: Nieuwste deel in de Ace Combat-serie waarin opnieuw met verschillende straaljagers de lucht onveilig kan worden gemaakt. Na de PSP-game Joint Assault lijkt ook deze console-versie gebaseerd te worden op de echte wereld. Waarom wel: Vernieuwing komt onder andere door de mogelijkheid om ook in helicopters te vliegen. Waarom niet: De verkoopcijfers van H.A.W.X 2 laten zien dat weinig mensen zitten te wachten op straaljager-games. F.E.A.R. 3 Ontwikkelaar: Day 1 Studios | Uitgever: Warner Bros. Interactive | Release: 23 maart 2011
Wat is het: F.E.A.R. is terug en dit keer mag je ook samen met een vriend Alma proberen de stuipen op het lijf te jagen in de coöperatieve modus. Alma’s zonen Point Man en Paxton Fettel zijn de speelbare personages die elk hun eigen mogelijkheden hebben. Waarom wel: De coöp-modus belooft interessante gameplay-elementen die nog niet eerder in een shooter voorbij kwamen. Waarom niet: De actie lijkt voorrang te krijgen boven de angstaanjagende momenten die deel één juist zo goed maakten. Wat is nou een F.E.A.R.-game die zelfs je vriendin durft te spelen? Binary Domain Ontwikkelaar: Amusement Vision | Uitgever: SEGA | Release: 2011
Wat is het: Tactische shooter waarin mensen tegen de overheersende robots vechten, maar twijfelen of ze wel aan de juiste kant staan. Van de bedenker van de Yakuza-serie. Waarom wel: De ontwikkelaar besteedt veel aandacht aan de kunstmatige intelligentie, die nieuwe uitdagingen moet bieden. Waarom niet: Trailer stond bol van de clichés, wat geen goed teken is voor een game die zichzelf serieus neemt. De Blob 2 Ontwikkelaar: Blue Tongue Entertainment | Uitgever: THQ | Release: 25 februari 2011
Wat is het: Opvolger van de game gebaseerd op een door Nederlandse studenten bedacht spelconcept. Puzzelgame waarin de speler zijn omgeving moet verven. Waarom wel: Richt zich meer op platform-gameplay dan zijn voorganger. Waarom niet: Werkt de camera deze keer wel zoals het hoort? Knights Contract Ontwikkelaar: Game Republic | Uitgever: Namco Bandai | Release: 25 februari 2011 Wat is het: Hack-and-slash-game waarbij een vervloekte, onsterfelijke heksenbeul en de heks die hem vervloekt heeft moeten samenwerken. Het werk van Duitse schrijver Goethe diende ter inspiratie. Waarom wel: Origineel verhaal en een onsterfelijke hoofdpersoon is een leuke twist. Waarom niet: Een personage dat dood kan door de AI laten besturen is vragen om problemen Stacking (PSN) Ontwikkelaar: Double Fine | Uitgever: THQ | Release: Lente 2011 Wat is het: Nieuwe game van Tim Schafer die zich afspeelt in een open wereld vol met Russische Matroesjka-poppen. Door in grotere poppen te springen krijg je verschillende speciale eigenschappen waarmee puzzels opgelost moeten worden. Waarom wel: Alle puzzels kunnen op verschillende manieren opgelost worden. Waarom niet: We zien Schafer liever werken aan een nieuwe grote game. Inversion Ontwikkelaar: Saber Interactive | Uitgever: Namco Bandai | Release: 2011
Wat is het: Third-person shooter die draait om het manipuleren van de zwaartekracht. Van de makers van Timeshift. Waarom wel: Kloten met de zwaartekracht kan leuke gameplaymogelijkheden opleveren Waarom niet: Buiten het spelen met de zwaartekracht oogt het spel vooralsnog een tikje inspiratieloos. Bionic Commando Rearmed 2 (PSN) Ontwikkelaar: Fatshark | Uitgever: Capcom | Release: Winter 2011
Wat is het: Hoe vaak krijgt een remake een eigen vervolg? Niet vaak, maar na het succes van de Bionic Commando Rearmed was er bij Capcom geen twijfel, deze 2.5D-platformer verdient een nieuwe game. Waarom wel: Er gaat niets boven een uitdagende platform-shooter met in de hoofdrol een geharde commando met een bionische arm. Waarom niet: Het slingeren met de bionische arm kennen we inmiddels, brengt deel twee nog genoeg nieuwe dingen op tafel? Yakuza 4 Ontwikkelaar: CS1 Team | Uitgever: SEGA | Release: Begin 2011
Wat is het: Het vierde deel in de actieserie Yakuza. Wederom speel je als Japanse maffioso en kun je in een open stad arcadegames spelen, knokken en je bezatten. Waarom wel: Yakuza 3 was een sterk avontuur en het is voor het eerst dat een deel uit de serie relatief snel na de Japanse release naar Europa komt. Waarom niet: Het verhaal is nu al niet meer te volgen en het schijnt nog complexer te worden. Trine 2 (PSN) Ontwikkelaar: FrozenByte | Uitgever: Atlus | Release: 2011
Wat is het: Vervolg op de platform-puzzelgame Trine, waarin je de mogelijkheden van de drie personages creatief moet benutten in een betoverende sprookjeswereld. Waarom wel: Meer van hetzelfde maar dan grootser, mooier, betoverender. Prachtige kleuren en gigantische wezens sieren het decor. Waarom niet: Trine miste een beetje afwerking om een echte klassieker te worden. Dat moet wel even worden rechtgezet. Shadows of the Damned Ontwikkelaar: Grasshopper | Uitgever: EA | Release: 2011
Wat is het: Psychologische thriller die voortkomt uit een samenwerking tussen Suda51 (No More Heroes) en Resident Evil-bedenker Shinji Mikami. Het spel draait voornamelijk om het neerschieten van demonen, maar bevat ook hack-and-slash-elementen. Waarom wel: De beste Japanse gamedesigners werken aan deze game. Waarom niet: Het spel ziet er vrij ‘westers’ uit. Hopelijk maken de Japanners zich niet teveel zorgen over wat westerse gamers leuk vinden, maar maken ze gewoon wat ze zelf tof vinden. Hunted: The Demon’s Forge Ontwikkelaar: InXile Entertainment | Uitgever: Bethesda | Release: 10 mei 2011
Wat is het: Coöperatieve dungeon crawler waarin je het als zwaardvechter of boogschutter opneemt tegen grote aantallen Orks en andere monsters. Probeert traditionele dungeon crawlers zoals Diablo te combineren met moderne hack-and-slash-games zoals God of War. Waarom wel: In coöperatieve modus lijken beide klassen vooralsnog goed gebalanceerd. Waarom niet: Oogt behoorlijk generiek. Earth Defense Force: Insect Armageddon Ontwikkelaar: Vicious Cycle | Uitgever: D3Publisher | Release: Lente 2011 Wat is het: De aarde wordt aangevallen door een invasie mega-insecten, dus de Earth Defense Force wordt opgetrommeld om deze mormels tot en met de laatste larf uit te roeien. Het spel kent een coöperatieve online modus voor drie spelers en een survival-modus voor maar liefst zes man. Waarom wel: Omdat we tienduizenden gigantische insecten tot pulp kunnen reduceren. De hele stad waarin deze plaag zich voltrekt is ook nog eens volledig vernietigbaar. Waarom niet: De game wordt ditmaal ontwikkeld door de makers van Eat Lead, de game die alle clichés uit videogames belachelijk probeerde te maken maar zelf miserabel faalde. Red Faction: Armageddon Ontwikkelaar: Volition | Uitgever: THQ | Release: Mei 2011 Wat is het: Aliens bedreigen Mars en het is aan jou om ditmaal zowel de oppervlakte als het ondergrondse van dit buitenaardse kwaad te ontdoen. Het liefst op de meest destructieve manier. Waarom wel: Vernietiging wordt tot kunst verheven, onder andere met de veelbelovende ‘magnet gun’. De komst van aliens biedt interessante mogelijkheden, zowel voor de wapens als het verhaal en de omgevingen. Waarom niet: Mars is nu niet bepaald de meest diverse of interessante planeet, zoals ook uit eerdere delen bleek. Wat valt er nog meer op deze planeet te beleven, behalve het bouwen van rode zandkastelen? Rayman: Origins (PSN) Ontwikkelaar: Ubisoft Montpellier | Uitgever: Ubisoft | Release: Begin 2011
Wat is het: Episodische terugkeer van Ubisofts platformheld Rayman. In deze handgetekende game komen we meer te weten over de oorsprong van het mannetje zonder ledematen. Waarom wel: Eindelijk weer eens een Rayman-game zonder minigames of, nog belangrijker, irritante konijnen. Waarom niet: Doet een beetje kunstzinnig zoals Braid en Limbo, maar mist de bijbehorende diepgang. Is Rayman wel de juiste serie hiervoor? Rock of Ages (PSN) Ontwikkelaar: AceTeam | Uitgever: Atlus | Release: Lente 2011 Wat is het: Vernietig een kasteel met een gigantische, rollende steen. Tegelijkertijd bouw je een middeleeuws leger op om jouw eigen kasteel te beschermen. Waarom wel: Rock of Ages oogt origineel door het gebruik van verschillende middeleeuwse kunststijlen. Veel humor. Waarom niet: Er moet genoeg diepgang in het Tower Defense-aspect zitten om het spel ook op de lange duur interessant te houden. Tweet | |
431 keer bekeken | Geplaatst door Edbn |
2 reacties | |||||||
|