18:35:58 De games van 2012: Categorie 5 | |
Komende zaterdag op zondag zitten we met z'n allen weer aan de oliebollen en champagne. We nemen afscheid van 2011 en verwelkomen een nieuw gamejaar. Een gamejaar waarin we het hopelijk niet nogmaals 24 dagen zonder PlayStation Network moeten stellen. Om je alvast voor te bereiden op dat nieuwe gamejaar, bekijken we de laatste paar dagen van dit jaar welke toffe games er allemaal volgend jaar verschijnen. Dit doen we, zoals we dat de afgelopen jaren al hebben gedaan, in vijf categorieën. Vandaag is het de beurt aan categorie 5. Niet de absolute toppers, maar zeker games die je in de gaten kan houden in 2012.
The Amazing Spider-Man
Ontwikkelaar: Beenox | Uitgever: Activision | Release: Q2 2012
Wat is het: Superheld Spider-Man heeft in 2012 een nieuwe film op stapel staan en dus ook een nieuwe game. Een open spelwereld moet de webslingeraar weer naar het oude niveau zien te tillen.
Waarom wel: Eindelijk weer open wereld-gameplay. Het verhaal staat los van de film en dus is er ruimte voor eigen invulling. Waarom niet: Het is en blijft een filmgame; door de hoge tijdsdruk tijdens de ontwikkeling pakken die slechts sporadisch goed uit.
Awesomenauts Ontwikkelaar: Ronimo Games | Release: februari Wat is het: Nieuwste game van het Nederlandse Ronimo. Een multiplayer online battle arena-game waarin je een stel maffe, op tekenfilms uit de jaren tachtig-geïnspireerde personages een oorlog laat uitvechten.
Waarom wel: Ronimo gaf met zijn kleurrijke kijk op gaming al eens een goede draai aan strategiegames en zou dat met het Super Smash Bros-genre wel eens dunnetjes over kunnen doen. Waarom niet: Chaotische gameplay ligt op de loer, waardoor gevechten frustrerend en onoverzichtelijk kunnen worden. I Am Alive
Ontwikkelaar: Ubisoft Shanghai | Uitgever: Ubisoft | Release: Q1 2012
Wat is het: Een survivalgame waarbij jij als hoofdpersonage moet zien te overleven in een door een zware aardbeving geteisterd Chicago. Waarom wel: Overleven in een soort post-apocalyptische wereld spreekt nog altijd tot de verbeelding. Zou jij het kunnen redden met je verstand en je intuïtie? Waarom niet: De game zou eerst verschillende rampscenario’s voorschotelen en is nu gestript tot een downloadbare game. Past zo’n episch opgezette survivalgame wel in een klein jasje?
Resident Evil: Operation Raccoon City Ontwikkelaar: Slant Six Games | Uitgever: Capcom | Release: 23 maart 2012 Wat is het: Tactische shooter die een andere kant van de langlopende zombiereeks moet laten zien. Met zes verschillende personages beleef je, al dan niet coöperatief, de uitbraak van het zombievirus. Waarom wel: Met zes nieuwe personages speel je vanuit het perspectief van de Umbrella Corporation, wat het verhaal een nieuwe insteek geeft. Waarom niet: Lijkt zwaar te gaan leunen op multiplayer, wat niet iedere Resident Evil-fan zal bekoren die graag horror in zijn (RE-)game ziet. Anarchy Reigns
Ontwikkelaar: Platinum Games| Uitgever: SEGA | Release: juli 2012
Wat is het: Een beat ‘em up waarin het online component een belangrijke rol speelt. In verschillende groots opgezette arena’s gaan spelers met de meest bizarre personages op de vuist. Hierbij komen we onder meer de oudgediende Jack uit MadWorld tegen, een andere game van ontwikkelaar Platinum Games. Waarom wel: Platinum Games heeft met MadWorld, Vanquish en Bayonetta al vaker bewezen iets bijzonders en afwijkends neer te kunnen zetten.
Waarom niet: Online en Japanners is nooit een gelukkig huwelijk geweest. Lijkt weinig meer om het lijf te hebben dan knokken. Naruto Shippuden: Ultimate Ninja Storm Generations Ontwikkelaar: CyberConnect2 | Uitgever: Namco Bandai | Release: 2012
Wat is het: Huisontwikkelaar van de Naruto-vechtspellenserie, CyberConnect2, komt met een nieuw deel in de Ultimate Ninja-reeks. Meer personages, meer verhaallijnen, meer online mogelijkheden en betere animaties moeten dit deel de ultieme Naruto-ervaring van deze generatie maken. Waarom wel: Veel nieuwe speelbare personages en extra verhaallijnen. De game vertoont de animé weer nauwkeurig. Waarom niet: Naruwie? Gotham City Impostors Ontwikkelaar: Monolith Productions | Uitgever: Warner Bros. Interactive | Release: 10 januari 2012
Wat is het: Een multiplayershooter waarin twee groepen, vermomd als Batman of de Joker, het tegen elkaar opnemen in Gotham City.
Waarom wel: De grafische stijl en uitgebreide aanpassingsmogelijkheden roepen vergelijkingen op met het succesvolle Team Fortress 2.
Waarom niet: Er zijn maar een handvol downloadbare mutliplayerspellen die hun spelersgroep lang genoeg weten vast te houden. Is Gotham City Imposters wel uniek genoeg om lang interessant te blijven?
Binary Domain
Ontwikkelaar: Amusement Studios | Uitgever: SEGA | Release: 17 februari 2012 Wat is het: In deze futuristische shooter is het aan jou en je teamgenoten om de opmars van intelligente, op hol geslagen robots een halt toe te roepen. De speler maakt moeilijke keuzes die impact hebben op het verhaal en moet daarbij rekening houden met de ‘gevoelens’ van zijn medestanders.
Waarom wel: Het idee van medestanders die het vertrouwen in je kunnen verliezen als je je als een klootzak gedraagt is ambitieus.
Waarom niet: Binary Domain oogt als een vrij basaal schietspel dat bulkt van clichés.
Transformers: Fall of Cybertron
Ontwikkelaar: High Moon Studios | Uitgever: Activision | Release: Q4 2012 Wat is het: Beleef de burgeroorlog die het einde van Transformer-planeet Cybertron inluidt vanuit een derdepersoonsperspectief als Autobot of Decepticon. Het spel is volgens de ontwikkelaar "de volgende stap binnen de serie” en dus niet een letterlijk vervolg.
Waarom wel: De toevoeging van Combiners brengt nieuwe mogelijkheden en nog grotere Transformers met zich mee. Fall of Cybertron wordt harder en grimmiger dan het voorgaande deel, zo maken we op uit de trailer.
Waarom niet: Wanneer er ieder jaar een nieuw deel aan een franchise wordt toegevoegd zonder dat er innovatie plaatsvindt, komt dat een serie vaak niet ten goede.
Brothers in Arms: Furious 4 Ontwikkelaar: Gearbox Software | Uitgever: Ubisoft | Release: 2012 Wat is het: De tactische Brothers in Arms-serie gooit het over een andere boeg met arcade-achtige schietactie en een cartooneske stijl.
Waarom wel: Lekker bloederig en absurd. Doet denken aan het succesvolle Inglourious Basterds van regisseur Quentin Tarantino.
Waarom niet: Furious 4 heeft absoluut niets te maken met de historische insteek die de Brothers in Arms-serie zo uniek maakt. Mede daarom haten fans het product nu al.
Lollipop Chainsaw
Ontwikkelaar: Grasshopper Manufacture | Uitgever: Warner Bros. Interactive Entertainment | Release: 2012 Wat is het: Juliet, de zombiejagende cheerleader met een voorliefde voor kettingzagen, is de nieuwe hersenkronkel van zelfbenoemd 'punk-ontwikkelaar' Suda 51. Zelfs woorden als ‘vergezocht’ en ‘absurdistisch’ dekken de lading niet.
Waarom wel: James Gunn (Slither, Super) pent deels het verhaal. Zo bizar dat het op een prettige manier hilarisch wordt.
Waarom niet: Niet iedereen waardeert de opvallende stijl van Suda 51 die vaak neigt naar style over substance.
Grand Slam Tennis 2
Ontwikkelaar: Electronic Arts | Uitgever: Electronic Arts | Release: 2012 Wat is het: Een tennisgame met als grote trekpleister de licentie van ‘s werelds mooiste Grand Slam-toernooi: Wimbledon. Daarnaast moeten spelers dankzij Total Raquet Control - de term zegt het al - totale controle over hun racket krijgen.
Waarom wel: Tennissen op het heilige gras van Wimbledon, wie wil dat nu niet?
Waarom niet: De eerste game was het qua mogelijkheden en diepgang nog niet helemaal.
MotorStorm RC Ontwikkelaar: Evolution Studios | Uitgever: SCEE | Release: 22 februari 2012 Wat is het: De voertuigen uit de vorige MotorStorm-spellen zijn ingeruild voor kleine, radiografisch bestuurbare auto’s. De game bevat vier omgevingen die elk gebaseerd zijn op de setting van één van de vier voorgaande games uit de serie. Waarom wel: Bestuurbare auto’s bieden een leuk alternatief op het normale racen. Koop de game voor de Vita of PlayStation 3 en je krijgt een exemplaar voor het andere platform gratis. Zo kun je altijd verder spelen. Waarom niet: De circuits zijn misschien net aan de te korte kant met ongeveer dertig seconden per rondje. Rocksmith
Ontwikkelaar: Ubisoft Montreal | Uitgever: Ubisoft | Release: 2012 Wat is het: Sluit je snaarinstrument aan op je console en leer spelenderwijs gitaar spelen. De soundtrack bestaat uit bekende nummers en diverse genres, waardoor het spel zowel voor beginners als gevorderde gitaristen iets te bieden heeft. Waarom wel: In plaats van doen alsof je een gitarist bent, kun je er echt eentje worden. Het feit dat Rocksmith je werkelijk gitaar leert spelen maakt de game in zekere zin revolutionair. Je kunt vrijwel alle elektrische gitaren via de bijgeleverde kabel op je systeem aansluiten.
Waarom niet: De hoofdmodus kent een nogal droge ‘speel alle liedjes in dit rijtje’-opzet, vergelijkbaar met de verhaalmodus van de eerdere Guitar Hero-titels. En hoe zit het met accoustische gitaren?
Inversion Ontwikkelaar: Saber Interactive | Uitgever: Namco Bandai | Release: 10 februari 2012 Wat is het: Een third-person shooter waarin de spelers Newtons favoriete kracht (naar horen zeggen) onder de knoppen krijgen: zwaartekracht. Met welgemikte schoten laat je vijanden door de lucht zweven of druk je ze plat tegen de grond. Daarnaast zijn er door de levels ook verstoorde zwaartekrachtvelden, waardoor je plots onder een hoek van negentig graden tegen vijanden aan koekeloert.
Waarom wel: Rotzooien met de zwaartekracht levert grappige spelsituaties op waarbij flink met het perspectief van de speler gestoeid wordt. Waarom niet: Inversion is een vrij rechttoe rechtaan shooter die erg leunt op zijn ene unieke aspect. Blijft dat lang genoeg overeind (of op zijn kop) staan?
Yakuza: Dead Souls
Ontwikkelaar: Amusement Vision | Uitgever: SEGA | Release: maart 2012
Wat is het: Vier bekende personages uit de Yakuza-reeks nemen het op tegen hordes
zombies in het fictieve Kamurocho-district van Tokio. Door de zombie-invasie speelt knokken een grotere rol dan exploratie en andere typische Yakuza-zaken.
Waarom wel: Zombies zijn een tijdloos ingrediënt. De setting bevat veel verwijzingen naar het echte Tokio.
Waarom niet: Japanse reviewers waarschuwen voor eentonige combat. Het spel is meer gericht op de Yakuza-kenners dan op nieuwkomers.
Prey 2
Ontwikkelaar: Human Head Studios | Uitgever: Bethesda | Release: 2012 Wat is het: Het spirituele vervolg op de culthit uit 2006. In deze first-person shooter komt air marshall Killian Samuels op een buitenaardse planeet terecht waar hij naam voor zichzelf maakt als premiejager. In de donkere wereld (alien noir zoals de makers zelf zeggen), is er altijd wel een prooi te vinden die je met high-tech snufjes moet zien op te sporen, te vangen of te vermoorden.
Waarom wel: Met een soort free running-concept dat wat doet denken aan Mirror’s Edge en een trits gadgets waar James Bond jaloers op zou zijn, lijkt niets in de weg te staan voor een gevarieerd avontuur. Waarom niet: De eerste beelden tot nog toe lieten nog net te weinig variatie zien, ondanks de potentie. Het komt nog veelal over als ‘tikkertje in space’.
Tekken Tag Tournament 2
Ontwikkelaar: Namco Bandai | Uitgever: Namco Bandai | Release: 2012 Wat is het: Een Tekken-game waarbij je op ieder moment kunt wisselen tussen twee vechtersbazen, waardoor een standaard robbertje vechten ineens een hele andere insteek krijgt.
Waarom wel: De eerste Tekken Tag Tournament staat nog in ons geheugen gegrift. Vooral de ontelbare avonden die je met je vrienden op de bank doorbracht waren episch.
Waarom niet: Tekken lijkt de strijd een beetje te verliezen van de concurrenten en er bestaat een kans dat er een titel langskomt die alles net ietsjes beter doet.
Silent Hill: Downpour
Ontwikkelaar: Vatra Games | Uitgever: Konami | Release: maart 2012 Wat is het: Survival horror-game waarin de gevangene Murphy Pendleton terechtkomt in het spookachtige plaatsje Silent Hill. Gewapend met voorwerpen uit de omgeving moet Pendleton zien te overleven tussen de monsters in het plaatsje. Waarom wel: Het verhaal lijkt weer bol te gaan staan van de psychologische horror. De Silent Hill-reeks zou dan ook wel eens terug op het goede pad kunnen komen.
Waarom niet: Japanse licenties in de handen van Westerse ontwikkelaars leveren vaak wisselende resultaten op. Bovendien wordt de game gemaakt door een vooralsnog vrij onbekende ontwikkelaar.
Tweet | |
Categorie: De games van... | 542 keer bekeken | Geplaatst door Edbn |
0 reacties | |