Main » 2011 » December » 29 » De games van 2012: Categorie 3
16:29:24
De games van 2012: Categorie 3
Categorie 3 alweer van onze lijst van games waarvan wij denken dat je veel mag verwachten het komende jaar. Vaak zijn het games uit series die zichzelf al lang en breed hebben bewezen, zoals FIFA Street en Final Fantasy. Echter is er ook ruimte voor opvallende, vooralsnog vrij onbekende titels.
 

FIFA Street

Ontwikkelaar: EA Vancouver | Uitgever: EA | Release: eerste helft 2012

Wat is het: Straat- en zaalvoetbal op de vierkante millimeter met de engine van de ‘grote’ FIFA-serie. Waar eerdere delen van de FIFA Street-serie nog zijn ontwikkeld met een eigen engine, maakt de nieuwe versie volledig gebruik van het Precision Dribbling en de Player Impact Engine. Weg dus met de cartoony look and feel. Spelers moeten werken voor hun panna’s, stiftjes, steekpasses en alles wat van pas kan komen in een vijf-tegen-vijf- of zes-tegen-zeswedstrijd. En uiteraard komen daarbij ook talloze bekende voetballers de hoek om kijken, inclusief Lionel Messi.

Waarom wel: De titel maakt gebruik van de sterke punten van de grote FIFA-broer en het spelplezier spat er aan alle kanten vanaf. Iedereen die de titel speelt, heeft al snel last van het ‘nog één potje dan’-syndroom.

Waarom niet: Trucjes uithalen in FIFA 12 is lang niet voor iedereen weggelegd. Is het voor beginners wel een beetje doenbaar om de toch wat ingewikkelde besturing onder de knoppen te krijgen, of vliegen de tegengoals hen al snel om de oren?

UFC Undisputed 3
Ontwikkelaar: Yuke’s | Uitgever: THQ | Release: februari 2012

Wat is het: De nieuwste UFC-titel heeft geen jaartal achter de naam, en met een goede reden. THQ heeft een extra jaar de tijd genomen om aan de titel te sleutelen. Hoewel de game grotendeels hetzelfde oogt, hebben een hoop kleine aanpassingen de gameplay nog verfijnder gemaakt. Bovendien is het grondvechten dusdanig aangepast dat iedereen het nu wél begrijpt. Daarnaast is de PRIDE-licentie toegevoegd, waardoor een hele rits aan vechters en mogelijkheden en een nieuwe regelgeving aan de game wordt toegevoegd.

Waarom wel: Eindelijk is het mogelijk de hoogtijdagen van vechters als Wanderleigh Silva te herbeleven door de toevoeging van PRIDE. Grondvechten werkt eindelijk naar behoren.
Waarom niet: De modi stelde in eerdere delen erg teleur en waren vaak onlogisch uitgewerkt, hoe zit dat nu? Hopelijk is de online vertraging in dit deel verholpen. Sowieso mag het online gedeelte wel eens worden uitgebreid. Waar blijft die online tournamentmodus?

The Darkness II 
Ontwikkelaar: Digital Extremes | Uitgever: 2K Games | Release: 10 februari 2012

Wat is het: Jackie Estacado en zijn eigenzinnige tentakels zijn terug, maar zonder Starbreeze Studios. Het vervolg, dat wordt ontwikkeld door Digital Extremes, maakt in tegenstelling tot het eerste deel gebruik van een cartooneske stijl vergelijkbaar met de The Darkness-comics. Toch is de game nog altijd even bloederig als zijn voorganger. Zo kun je vijanden doormidden klieven met je tentakels of palen uit de grond trekken en vijanden ermee aan de muur spiezen. Dat is mede mogelijk omdat je de twee Darkness-tentakels nu geheel zelf bestuurd. Daardoor heb je naast twee geweren nog twee andere dodelijke wapens die je offensieve arsenaal versterken.

Waarom wel: Een nieuw ervaringspuntensysteem maakt het mogelijk gewelddadige, toffe krachten vrij te spelen. De game kent dezelfde trage, verhalende momenten als de eerste The Darkness...

Waarom niet:...maar hoeveel zullen dat er zijn? Tot nu toe hebben we vooral hectische moordpartijen gezien, terwijl juist die afwisseling tussen actierijke en trage gameplay The Darkness zo’n speciaal spel maakte.

Final Fantasy XIII-2 
Ontwikkelaar: Square Enix | Uitgever: Square Enix | Release: 3 februari 2012

Wat is het: Drie jaar na de gebeurtenissen in Final Fantasy XIII is Lighting, de heldin uit dat deel, verdwenen in een onbekende wereld. Haar jongere zusje Serah en haar nieuwe vriendje Noel gaan naar haar op zoek. Square Enix belooft dat Final Fantasy XIII-2 in elk opzicht beter wordt dan zijn voorganger en dat het een geëvolueerd gevechtsysteem bevat. Zo is het nu mogelijk om met quick-time events meer schade toe te brengen, monsters in je party te houden en gebruik te maken van een verbeterde versie van het Paradigm Shift-systeem.

Waarom wel: Door de vele nieuwe toevoegingen en verbeteringen en het feit dat je keuzes het verhaal beïnvloeden, is de rechtlijnigheid grotendeels verdwenen.

Waarom niet: Desondanks blijft de serie traditioneel langzaam en weten we niet zeker of de quick-time events de spanning gaan verhogen.

XCOM 
Ontwikkelaar: 2K Marin | Uitgever: 2K Games | Release: 2012

Wat is het: De geliefde X-COM-franchise uit de jaren negentig is afgestoft en wordt door 2K Marin in een geheel nieuw jasje gestoken. XCOM, nu een tactische first-person shooter, speelt zich af in het Amerika van 1962 als een buitenaards ras de aarde overvalt. De speler treedt in de schoenen van William Carter, een voormalig FBI-agent die nu werkzaam is bij XCOM en daar buitenaardse dreigingen de kop in dient te drukken. De game kent enkele overeenkomsten met de delen uit de oude reeks, zoals het belang van samenspel en een niet-lineaire missiestructuur.

Waarom wel: Het ‘idealistische’ Amerika van 1962 is een interessante setting die dankzij de cartooneske, BioShock-achtige stijl van XCOM prima uit de verf lijkt te komen. 2K Marin belooft dat het geen ordinair of standaard schietspel zal worden en tot dusver lijkt alles daar inderdaad op te wijzen.

Waarom niet: XCOM heeft nauwelijks meer te maken met de oude reeks, hoewel dat eerder een probleem is van de fans dan van de game. Het is ondanks beloftes van de ontwikkelaar nog niet helemaal duidelijk hoe tactisch of ongewoon de gameplay werkelijk zal zijn.

Far Cry 3 
Ontwikkelaar: Ubisoft Montreal | Uitgever: Ubisoft | Release: februari 2012

Wat is het: Far Cry 3 keert enigszins terug naar zijn roots: de shooter neemt afstand van de savannes uit het tweede deel en speelt zich af op een reeks tropische eilanden met palmboompjes en kleurrijke panorama’s. Gestrand hoofdpersonage Jason Brody wil van de eilanden en hun gestoorde inwoners ontsnappen. Far Cry 3 lijkt een wat filmischere verhaalvertelling te kennen, hoewel de speler nog steeds veel vrijheid wordt geboden.

Waarom wel: Het ergerlijke checkpointsysteem uit Far Cry 2 is aangepast. Daarnaast wordt het verhaal op een harde, volwassen manier verteld, wat contrasteert met de kleurige visuele stijl.

Waarom niet: We zagen in de E3-trailer loze quick-time events en veel geregisseerde actie. Van de vrijheid waarmee de serie bekend is geworden is nog niets getoond. Verliest de serie zijn gezicht? 

Darksiders II 
Ontwikkelaar: Vigil Games | Uitgever: THQ | Release: 2012

Wat is het: In het tweede Darksiders-deel draait het om de avonturen van Death. Deze ruiter van de Apocalyps heeft absoluut niet stil gezeten toen broeder War er ingeluisd werd en de wereld verging. De door Zelda en God of War beïnvloede gameplay van zijn voorganger krijgt in dit nieuwe deel een nog romiger RPG-sausje. Een grotere wereld met hub-locaties biedt meer ruimte voor sidequests en exploratie, waarbij het vergaren van spullen en ervaringspunten je motiveert verder te spelen.

Waarom wel: Groter en uitgebreider dan eerste deel, en dat was al geen kleine game.

Waarom niet: Het mist het harde en lugubere van het eerste deel nog een beetje

Quantum Conundrum 
Ontwikkelaar: Airtight Games | Uitgever: Square Enix | Release: Q1 2012

Wat is het: Een puzzelgame van de bedenkster van Portal. Net als in Portal krijgen spelers een speciaal wapen in handen waarmee ze van dimensie kunnen wisselen. Waar je in de ene dimensie te maken krijgt met een onvermurwbare kluis, is dat in een andere dimensie een snoezelig pluchen geval dat je moeiteloos oppakt. Smijt dit donzige ding vervolgens richting een ruit en switch op tijd terug naar de vorige om het stalen gevaarte er doorheen te zien kletteren. Quantum Conundrum belooft vol met dat soort spelsituaties te zitten, waarbij ook onder meer timing (door te klooien met de tijd) en zwaartekracht een rol spelen. In totaal zijn er vijf dimensies met elk een eigen spelmechaniek zoals we die kennen van andere games.

Waarom wel: Quantum Conundrum doet denken aan het beste wat titels als Portal of Braid te bieden hebben en daar zien we graag meer van. Helemaal als het gecombineerd wordt in één game.

Waarom niet: Het betreft hier een downloadtitel waardoor we ons zomaar op de lengte van dit avontuur kunnen verkijken. Waar we met Portal 2 toch makkelijk de tien uur aantikten (inclusief de coöp), zou dit avontuur goed en wel voorbij kunnen zijn voordat het begonnen is.

 
Categorie: De games van... | 631 keer bekeken | Geplaatst door Edbn
0 reacties
Only registered users can add comments.
[ Registration | Login ]

Inloggen

@ArmyofRefleX