Main » 2011 » December » 30 » De games van 2012: Categorie 2
21:04:54
De games van 2012: Categorie 2
Het is bijna 2012 en we komen steeds dichterbij de absolute topgames voor het komende jaar. Nu eerst nog categorie 2 van de games van 2012. Games die we zeker in de gaten moeten houden het komende jaar.
 
 
 
 
Ninja Gaiden 3 
Ontwikkelaar: Team Ninja | Uitgever: Tecmo Koei Europe | Release: Maart 2012

Wat is het: De ontwikkelaar gooit het in dit derde deel meer over een emotionele boeg om de duistere kant van Ryu uit te diepen. Ryu komt bijvoorbeeld om hun leven smekende tegenstanders tegen en wordt geconfronteerd met zijn moorddadigheid. Veel gameplay-wijzigingen en de toevoeging van competitieve onlinemodi maken Ninja Gaiden 3 iets anders dan we van de serie gewend zijn.

Waarom wel: Bloederig en hard. Emoties moeten Ryu meer dimensie geven. De online-modi klinken interessant.

Waarom niet: Is de game met al die aanpassingen bij vlagen nog wel net zo moeilijk als het origineel?

Counter-Strike: Global Offensive 
Ontwikkelaar: Valve Software | Uitgever: Steam | Release: Q1 2012

Wat is het: Counter-Strike is al meer dan tien jaar een van de populairste PC-shooters en probeert nu ook de consolemarkt over te nemen. Global Offensive is niet bedoeld om CS: Source en CS 1.6 te vervangen, maar moet naast deze versies bestaan. Het is aan de ene kant een introductie voor nieuwe spelers om via de wat meer casual gamemodi bekend te raken met het fenomeen, maar aan de andere kant doet Global Offensive een gooi naar een hernieuwde populariteit als e-sport. Naast bekende maps als de_dust en de_nuke bevat dit deel ook een aantal nieuwe maps. Er zijn ook nieuwe items in de vorm van Molotov cocktails en decoy granaten.

Waarom wel: De grafische oppoetsbeurt is meer dan welkom. Eindelijk nieuwe, officiële maps. Er wordt goed naar feedback geluisterd van bekende, professionele spelers om een competitief spel af te leveren.

Waarom niet: Nieuwe spelers die via cross-play op de PlayStation 3 tegen PC-gamers spelen, maken zonder toetsenbord waarschijnlijk geen schijn van kans. Voor grafisch verwende spelers is het visueel een stapje terug tegenover de huidige generatie shooters.

Syndicate 
Ontwikkelaar: Starbreeze | Uitgever: EA | Release: 23 februari 2012

Wat is het: Een game van de studio die eerder The Darkness en The Chronicles of Riddick: Escape from Butcher Bay maakte. Een oude bekende, net als Syndicate zelf trouwens. Onder de vlag van het legendarische Bullfrog maakten de isometrische strategiegames Synidicate en Syndicate Wars in het vorige millennium furore door de diepgang en vrijheid die het spelers bood. Wat dat betreft is het een gewaagde keuze van Starbreeze om de titel een make-over te geven en als first-person person terug te brengen. Wel blijft de diepgaande setting intact: verschillende almachtige bedrijven proberen elkaar af te troeven met steeds geavanceerdere computerchips en als speler kom jij terecht in deze strijd. Om conflicten op te lossen heb je verschillende krachten tot je beschikking. Hersenspoel vijanden zodat ze elkaar beschieten, zorg voor tijdelijke kortsluiting of schakel een speciaal vizier in waardoor je tegenstanders gemakkelijker kunt spotten in actievolle en chaotische vuurgevechten.

Waarom wel: Ontwikkelaar Starbreeze heeft ons nog nooit teleurgesteld als het gaat om het neerzetten van een donkere setting en intense schietactie. De setting van Syndicate lijkt als bronmateriaal bij uitstek geschikt voor deze studio.

Waarom niet: Het first-person shootegenre is overbevolkt, al helemaal als het gaat om shooters waarin grijs de dominante kleur is. Starbreeze belooft dat Syndicate anders is en er diepgang wordt geboden door de spelers keuzes voor te schotelen, maar die hebben wij nog niet echt voorbij zien komen.

Catherine 
Ontwikkelaar: Atlus Persona Team | Uitgever: Atlus Deep Silver | Release: 10 februari 2012

Wat is het: Een manga-achtige game die zich het best laat beschrijven als - komt ‘ie - ‘horror puzzle-platform adventure’. Vincent heeft nare dromen over zijn vriendinnetje Katherine, die veel erger worden als hij de mooie Catherine ontmoet. Overdag doet Vincent zijn best om zijn vrienden, vriendin en Catherine aandacht te schenken, maar ook wanneer hij nachtmerries heeft en rare opdrachten moet uitvoeren volg je de jongeman. Je moet goed letten op de keuzes die je maakt, want die vormen Vincent en veranderen zo het spel.

Waarom wel: Catherine belooft een unieke game te worden met aantrekkelijke graphics, veel verschillende eindes en een personage dat zich tijdens de game op verschillende manieren verder kan ontwikkelen.

Waarom niet: De game lijkt af en toe problemen te hebben met zowel de camera als de besturing.

Street Fighter X Tekken 
Ontwikkelaar: Capcom | Uitgever: Capcom | Release: 9 Maart 2012

Wat is het: Wat krijg je als Ryu uit Street Fighter en Kazuya Mishima uit Tekken het tegen elkaar opnemen? Juist, een cross-over tussen twee van de grootste en bekendste vechtfranchises. Omdat dit de versie is die door Capcom wordt gemaakt (Tekken X Street Fighter is in handen van Namco), kun je eenzelfde visuele stijl verwachten als Street Fighter IV. Oftewel tweedimensionale vechters tegen een driedimensionale achtergrond. De nadruk ligt op tag team-gevechten. Tijdens deze gevechten is het mogelijk om je vechtersbaas op te offeren wanneer zijn levensbalk onder 25% zit om je teamgenoot tijdelijk sterker te maken. Dit heet Pandora Mode. Wanneer je de tegenstander niet in die staat verslaat, verlies je automatisch het gevecht.

Waarom wel: Het leek ons wel duidelijk bij de titel, maar je hebt meer redenen nodig? Vooruit. Pandora Mode lijkt een extra tactische laag in de gevechten aan te brengen. Wanneer heeft Capcom ooit een slechte versie van Street Fighter afgeleverd?

Waarom niet: De vechtstijlen van beide series verschillen enorm. Het is maar afwachten hoe goed hier een balans in te vinden is zonder een van beide groepen voor het hoofd te stoten.

Metro: Last Light 
Ontwikkelaar: THQ | Uitgever: 4A Games | Release: 2012

Wat is het: Metro 2033 introduceerde spelers aan het duistere metrogangenstelsel van Moskou, waar overlevenden schuilden voor een atoomoorlog. In de donkere gangen is een nieuwe civilisatie opgebouwd die constant in gevaar is vanwege mutanten en vijandelijke fracties. In Metro: Last Light gaat hoofdpersoon Artyom er een jaar na de gebeurtenissen van 2033 wederom op uit om de mensheid te redden van zijn ondergang. Dit doet hij natuurlijk weer ondergronds, maar ditmaal dient hij ook bovengronds de onleefbare omstandigheden te overkomen.

Waarom wel: Metro 2033 vertelde een zwaar, sfeervol verhaal maar telde veel oneffenheden. Met Last Light belooft de ontwikkelaar een nog dieper, gepolijste spelervaring te bieden. Grafisch is het eveneens een flinke stap vooruitgegaan ten opzichte van zijn voorganger: de game ziet er adembenemend uit.

Waarom niet: Wederom duik je de metrogangenstelsels in. Of dat nog steeds spannend en interessant is zoals in het eerste deel, is nog maar even afwachten.

SSX 
Ontwikkelaar: EA | Uitgever: EA | Release: 1 maart 2012

Wat is het: Een snowboardgame die de SSX-serie in ere moet herstellen. Waar bij de onthulling de game nog de subtitel ‘Deadly Descents’ droeg en de nadruk op stoere afdalingen leek te liggen, is de titel nu veel meer gefocust op het aloude overdreven ‘trucen van een berg af’. De dodelijke afdalingen zijn nog steeds aanwezig, maar vormen niet meer de hoofdmoot. In plaats daarvan gaat het erom zo sierlijk, bizar en snel mogelijk van een berg te scheuren. Bovendien maakt SSX gebruik van het Leaderboards-systeem dat ook al in de Need For Speed-titels is geïmplementeerd: zodra iemand je toptijd verbreekt in een afdaling krijg je hier onmiddellijk een melding van. Zo worden spelers getriggerd steeds strakkere tijden te noteren en nog meer risico’s te nemen tijdens hun afdalingen.

Waarom wel: SSX lijkt een SSX in ware SSX-traditie te worden. Vrolijke muziek, kleurrijke personages, achterlijke stunts en dat allemaal op topsnelheid. Het is alweer een tijdje geleden sinds we dat voor het laatst hebben gedaan.

Waarom niet: De Deadly Descents zijn niet uit de game verdwenen en het kan zomaar zijn dat die serieuze ondertoon af en toe vanuit de sneeuw zijn kop toch weer opsteekt. Wordt de lol niet teveel verstoord door die eerdere serieuze insteek?

The Last of Us
Ontwikkelaar: Naughty Dog | Uitgever: Sony | Release: 2012

Wat is het: The Last of Us is waarschijnlijk de hoogstgenoteerde game in deze lijst waar we nog heel weinig van over kunnen vertellen. Op basis van de onthullingstrailer weten we dat de mensheid, wat daar nog van over is althans, probeert te overleven in een wereld die wordt geteisterd door een hardnekkige schimmelinfectie. Dat concept is een hersenspinsel van ontwikkelaar Naughty Dog, een studio die we deze generatie vooral kennen van de Uncharted-serie. Afgaand op de eerste beelden lijken we de gevolgen van deze schimmeluitbraak op een persoonlijk niveau te gaan volgen, met een wat oudere man en een jong meisje in de hoofdrol. Zij moeten zich staande houden tussen aardbewoners die al zijn geïnfecteerd door de schimmel.

Waarom wel: Het is Naughty Dog. Als er een team is dat een apocalyptisch scenario van een persoonlijke noot kan voorzien, dan is het die studio. Nathan Drake kwam in Uncharted echt tot leven als fortuinlijke maar tegelijkertijd pechhebbende avonturier. We hebben er dus wel vertrouwen in dat The Last of Us net zulke sprekende personages gaat krijgen.

Waarom niet: De toch wat luchtige mix van schietwerk, puzzels en plot in Uncharted is Naughty Dog op het lijf geschreven. Voor een verhaal waarin de mensheid dreigt uit te sterven en een spelwereld waarin hoop behoorlijk zeldzaam is, geldt niet per se hetzelfde. Daarbij werkt een tweede team binnen de studio aan de game. Staat dat groepje ontwikkelaars garant voor dezelfde kwaliteit?

Kingdoms of Amalur: Reckoning
Ontwikkelaar: Big Huge Games | Uitgever: Electronic Arts | Release: 09-02-2012

Wat is het: De dood is een beangstigende werkelijkheid, vandaar dat de mensheid al vanouds op zoek is naar het eeuwige leven. Zo ook in het koninkrijk van Amalur, waar een wondermiddel tegen de dood wordt onderzocht. Als het eerste en tegelijkertijd enige geslaagde experiment dat herrijst na de dood, omdat de machine die dit bewerkstelligt wordt vernietigd, trek je de open wereld van het koninkrijk in en kies je de speelstijl die je wilt hanteren. Ben je meer van het zwaardvechten of eerder van de magie? Alles is mogelijk en tijdens het avontuur te veranderen (voor een kleine hoeveelheid goud).

Waarom wel: The Elder Scrolls: Morrowind- en Oblivion-lead designer Ken Rolston, schrijver R. A.
Salvatore en artiest Todd McFarlane zorgen voor een adembenemende wereld. Het vechtsysteem vereist timing en kent verscheidene combo's. Genoeg missies om lang zoet mee te zijn.

Waarom niet: Het gevaar van een open wereld is dat de werelden in herhaling vallen of na verloop van tijd niet genoeg sfeer kennen. Hoe zit het met de diversiteit van de opdrachten die je dient uit te voeren?

Max Payne 3 
Ontwikkelaar: Rockstar | Uitgever: Rockster Games | Release: Maart

Wat is het: Het derde deel in de door gamers en critici op handen gedragen Max Payne-serie. De oorspronkelijke ontwikkelaar Remedy heeft plaatsgemaakt voor Rockstar en het besneeuwde New York is ingewisseld voor het zonnige São Paulo. Daar werkt Max nu als private beveiliger van een rijke Braziliaan, wiens vrouw gedurende de game gekidnapt wordt. Tijd voor de altijd grimmige Max om zijn dubbele beretta en pijnstillers weer uit het kastje te halen en over te gaan tot actie. Natuurlijk wel met zijn altijd cynische commentaar op de wereld om hem heen.

Waarom wel: Max is een personage dat dankzij zijn duistere karakter perfect bij de grimmige verhaallijn past. En laat Rockstar nu net de ontwikkelaar zijn die de laatste jaren meer dan eens bewezen heeft diepgaande verhalen te kunnen vertellen. We hebben de game kort in actie mogen zien en de vuurgevechten ogen als klassieke Max Payne-actie, vol bullettime, duikvluchten en het met de camera achtervolgen van kogels.

Waarom niet: De duistere setting van de eerste twee delen heeft grotendeels plaatsgemaakt voor de stad São Paulo. Daarmee breekt het spel qua setting behoorlijk met de voorgaande delen. Daarnaast heeft Rockstar nog nooit een lineaire actiegame gemaakt; het is nog moeilijk in te schatten of de vuurgevechten van Max Payne 3 zich kunnen meten met de moordende concurrentie.

Journey 
Ontwikkelaar: thatgamecompany | Uitgever: SCEE | Release: Q2 2012

Wat is het: Het nieuwe hersenspinsel van de mensen achter Fl0w en Flower. Ditmaal nemen zij je mee op pad door een nagenoeg desolate wereld, met als eindbestemming een mysterieuze berg in de verre horizon. De wereld is bezaaid met restanten van een oude beschaving, zoals tempels, grafstenen en andere enorme bouwwerken. Die staan vol onbegrijpelijke tekens en geschriften, zodat het aan jou is om een verhaal bij de game te bedenken. Gehuld in een bruingoude boerka dartel je door magische omgevingen, los je puzzels op en werk je samen met andere spelers die zich toevallig op dezelfde plek bevinden. Speel je Journey met een internetverbinding op je PlayStation 3, dan kun je bijvoorbeeld met een toevallige metgezel een brug van stof proberen te bouwen, om zo een stuk woestijn te doorkruisen en een hoger gelegen gedeelte te bereiken.

Waarom wel: Nog meer dan vorige games van ontwikkelaar thatgamecompany moet Journey een bijna therapeutische ervaring worden. De game vertelt je niets en spreekt zo de fantasie en nieuwsgierigheid van spelers aan. Deze speelse benadering van het begrip ‘videogame’ en de unieke sfeer waarmee dit gepaard gaat, maken van Journey mogelijk de nieuwe ICO.

Waarom niet: We hebben eigenlijk nog maar weinig gezien van Journey. Natuurlijk, de golvende en kolkende woestijn is betoverend en uniek, maar hoe verloopt de verdere reis? Weet Journey onze aandacht onverminderd vast te houden?

 
Categorie: De games van... | 469 keer bekeken | Geplaatst door Edbn
0 reacties
Only registered users can add comments.
[ Registration | Login ]

Inloggen

@ArmyofRefleX