15:52:09 Call of Duty: Ghosts - Preview | |
Met Call of Duty: Ghosts wordt een nieuw hoofdstuk aan de Call of Duty-serie toegevoegd. Het is de eerste Call of Duty voor de nieuwe generatie, met een compleet nieuw verhaal, draaiend op een nieuwe engine, maar wel met dezelfde grootse Call of Duty-ervaring. Vandaag een uitgebreide blik op de grootste vernieuwingen. Een hond is je beste vriend Het ligt voor de hand om te beginnen met de nieuwe engine, maar het nieuwe verhaal is minstens zo interessant. Er wordt met Ghosts echt een andere weg ingeslagen. Jij bent onderdeel van een ondergedoken elite-eenheid. Zo’n vijftien jaar geleden is de Verenigde Staten namelijk gevallen. Wie daarvoor heeft gezorgd wordt op dit moment nog een beetje in het midden gelaten, maar het zorgt voor een compleet andere benadering. Je hebt waarschijnlijk geen toegang meer tot airstrikes om de vijand mee te verrassen, geen UAV’s in de lucht die jou ondersteunen en het is al helemaal niet duidelijk of je ooit je oude leven terug krijgt. Je neemt duidelijk een underdogpositie in. Stephen Gaghan Het verhaal van Call of Duty: Ghosts is geschreven door Stephen Gaghan. De beste man was in het verleden verantwoordelijk voor de film ‘Traffic’. Gelukkig sta je er niet alleen voor. In jouw team zit onder andere jouw broer en een Duitse herdershond. En die hond is toch wel een beetje de ster van de show. Hij kan vijanden aanvallen, maar ook op verkenningstocht uit gaan. Veel wilde de ontwikkelaars van Infinity Ward over de neef van Commissaris Rex nog niet kwijt, maar het zou goed kunnen dat jij indirect met de hond kan gaan spelen. Zo is er bijvoorbeeld een camera op de uitrusting van de hond en beschikt het beest over een oortje, waarmee jij hem commando’s kan geven. De hond moet, net als het rest van je squad, de band met de speler vergroten. Call of Duty: Ghosts wil het meer op het emotionele aspect gooien en de speler meer betrekken bij het geheel dat zich voor hem afspeelt. Daardoor spring je ook niet meer van het ene naar het andere personage. Van het begin tot het einde speel je met één enkele soldaat en leer je jouw team echt goed kennen. Wellicht dat voor het gevoel van emotie er later in de game keuzes gemaakt moeten worden tussen wie je achterlaat. Zo zou het ons niet verbazen als je aan het einde moet kiezen tussen jouw broer en de hond, maar dat is op dit moment nog puur speculeren. De nieuwe engine Over de engine hoeven we echter niet te speculeren: die is echt nieuw. Er is jaren aan gewerkt en hij komt op het juiste moment. Call of Duty lag namelijk veel en veel te ver achter op de concurrentie. En eerlijk is eerlijk, de nieuwe engine laat de game er beter uitzien, terwijl het geheel nog altijd op 60 frames per seconde loopt. Call of Duty kan zich grafisch weer meten met andere next-gen games, maar het lijkt er op dat de nieuwe generatie spelcomputers er vooral voor gaan zorgen dat games er op gebied van details beter gaan uit zien. Want net als bij Killzone: Shadow Fall op de PlayStation 4 zijn het voornamelijk de licht-, water-, rook- en stofeffecten die indruk maken. Kijken we naar het grotere plaatje, zoals bijvoorbeeld het onderwaterlevel dat ook op de Xbox One-onthulling is getoond, dan ziet alles er goed uit, maar nergens doet het je steil achterover slaan. Het ziet er grafisch gewoon goed en mooi uit en alles is perfect gedetailleerd. Het is waarschijnlijk dat de ontwikkelaars dat ook wel weten. De nieuwe engine lijkt dan ook niet te zijn gemaakt om mensen weg te blazen, maar is bedoeld om je nergens aan te laten ergeren. Zelf zeggen ze dat alles wat ze qua nieuwe techniek brengen de gameplayervaring moet verbeteren. Als voorbeeld noemen zij hun Sub D-techniek, die ervoor zorgt dat ronde vormen nagenoeg perfect rond zijn. Wanneer je het ronde vizier van bijvoorbeeld Modern Warfare 3 bekijkt, dan is dat meer een achthoek dan een rondje. In Ghosts is het echt rond. Je ziet het waarschijnlijk alleen als je het weet, maar tegelijkertijd kan het je ook op geen enkele manier irriteren. En daardoor word je aandacht nooit uit de game gehaald. Een ander voorbeeld van de nieuwe techniek wordt gegeven aan de hand van de omgeving. Stenen die in de rivier liggen zijn in Ghosts geen platte textures, maar stenen met volume. Hetzelfde geldt voor een rotsen muur. De ontwikkelaar had daarbij makkelijk textures kunnen gebruiken om het enigszins mooi te maken, maar dankzij de nieuwe techniek ontstaat er veel meer reliëf en is het geheel levendiger. Gelukkig zijn er ook een paar echte gameplayverbeteringen te noemen, ook al zijn ze in dit stadium nogal klein. De eerste is te vinden bij het springen over muurtjes. In vorige Call of Duty-games ging het klimmen over muurtjes en door ramen moeizaam. Het duurde net even te lang en tijdens de korte klim kon je niet schieten, waardoor je een prooi voor de vijand was. In Ghosts spring je in één soepele beweging over of door zo’n obstakel en kan je gewoon knallen. Vergelijkbaar met deze actie is de overgang van een rennende beweging naar een liggende. De snoekduik (dolphin dive) is nu vervangen door een sliding, die je meer controle geeft en het makkelijker maakt om in de beweging een vijand af te schieten. Tot slot is het mogelijk om om een hoekje te kijken door tegen een muur te leunen. Vroeger was dit in PC-games standaard en we zijn stiekem blij dat het weer terug is. Gameplay Eigenlijk is het met al deze details in het achterhoofd enigszins vreemd dat er dan gekozen wordt om in de eerste gameplaydemonstratie een onderwaterlevel te tonen. Want juist daar zijn lichteffecten minder spectaculair en zijn rookeffecten compleet afwezig. Wel zijn we onder de indruk van de rijkdom van de onderwaterwereld. Het is heerlijk om door de koraalriffen te zwemmen en te zien hoe alle kleine visjes van hun dagelijkse leven genieten, om vervolgens de vissen te laten voor wat ze zijn en er zelf lekker op los te schieten. De missie deed ons enorm denken aan de Modern Warfare 3-missie, waarbij je aan het begin door het lange gras moest sluipen om uiteindelijk als een gek er op los te knallen. Ook hier begint het geheel rustig en moet je proberen niet al te veel aandacht te trekken. Je volgt de opdrachten van je mededuiker en probeert zodoende uiteindelijk in de buurt te komen van een vijandige boot, die met sonar-blasts jou het leven nog even probeert zuur te maken. Uiteraard lukt dat niet en blaas je hem op, maar daarbij ontstaat dan zo’n explosie dat alles in de onderwaterwereld instort en je moet zwemmen voor je leven. Het is een typisch epische Call of Duty-missie. Multiplayer We denken dan ook niet dat je op het gebied van de singleplayer veel vernieuwing hoeft te verwachten. Op het gebied van de multiplayer zou dat wel eens kunnen. Daar is een klein tipje van de sluier van opgelicht. De belangrijkste verandering is dat de multiplayerlevels een interactief element hebben. Zo zijn er levels die geteisterd worden door aardbevingen en overstromingen, waardoor het slagveld compleet verandert en waardoor je dus wordt gedwongen om over te gaan naar een nieuwe tactiek. Tegelijkertijd zijn er levels waarbij de speler zelf interactieve elementen kan activeren. Denk daarbij aan het loslaten van een aantal boomstammen, waardoor je een vijand verplettert of een bepaalde route buiten gebruik stelt. Uiteraard is het de vraag wat dit gaat doen met de balans, maar de ontwikkelaars verzekerden ons ervan dat ze dit soort elementen niet zouden toevoegen als er een gevaar voor de balans ontstaat. De tweede verandering is een kleine: het is in Call of Duty: Ghosts mogelijk om de soldaat met wie je vecht te customizen. Bepaal zelf met wat voor soort uniform hij over het slagveld ronddartelt, wat voor camouflage hij gebruikt en wat voor helm hij op zijn kop heeft. De rest van de veranderingen gaat Infinity Ward in een later stadium bekendmaken. Al met al hebben we een positief gevoel overgehouden aan de onthulling van Call of Duty: Ghosts. De nieuwe engine zorgt er voor dat de game zich op visueel gebied enigszins kan meten met Battlefield, alhoewel je de visuele kracht vooral in de details moet zoeken. Wat ons betreft is het dan vooral de nieuwe setting en het nu nog mysterieuze verhaal die de game interessant maakt, waarbij we enorm benieuwd zijn naar de rol tussen de speler en de hond. Waarschijnlijk zal Activision meer van de game laten zien tijdens de persconferentie van Microsoft op de E3, zoals we van ze gewend zijn. Tweet | |
Categorie: Call of Duty: Ghosts | 560 keer bekeken | Geplaatst door Edbn |
0 reacties | |