22:29:55 De meestbelovende games van 2011: categorie 4 | |
We zijn toegekomen aan categorie 4 van de meestbelovende games van 2011. Hier en daar een grote game, maar voor de echte toppers moet je toch even wachten tot morgen en overmorgen. Zie hier in ieder geval categorie 4 van de meestbelovende games van 2011.
Virtua Tennis 4
Ontwikkelaar: SEGA | Uitgever: SEGA | Release: Lente 2011 Wat is het: De derde iteratie in de Virtua Tennis-serie en de eerste die gebruik maakt van Sony’s PlayStation Move-controller en een first person-perspectief. Waarom wel: Dankzij het stereoscopische 3D-aanzicht is het makkelijker te bepalen waar de bal terecht komt. Met de precisie van de Move-controller wordt de digitale tenniservaring wellicht realistischer dan ooit. Waarom niet: Tennissen vanuit de first-person aanzicht geeft veel minder overzicht dan de gebruikelijke third-person-camerastand. Rachet & Clank: All 4 One Ontwikkelaar: Insomniac Game | Uitgever: Sony | Release: Herfst 2011 Wat is het: Een coöperatieve Ratchet & Clank-game die vier spelers tegelijkertijd vanuit een filmisch camerastandpunt volgt tijdens hun avonturen. Naast Ratchet & Clank kunnen spelers ook met Captain Qwark en Dr. Nefarious spelen. Waarom wel: Ratchet & Clank draaide altijd al om samenwerking tussen het duo, maar het was nooit mogelijk ook echt samen te spelen. Vier spelers die allemaal een arsenaal aan gadgets tot hun beschikking hebben zorgen voor een chaotische boel. Waarom niet: De camera moet alle vier de personages tegelijk in beeld houden, wat de mogelijkheden qua gameplay beperkter maakt. Dat iedereen het leuk moet hebben kan ten koste gaan van de uitdaging. Bastion (PSN) Ontwikkelaar: Supergiant Games | Uitgever: Supergiant Games | Release: Zomer 2011 Wat is het: Een isometrische hack en slash-game met een strategisch tintje en een verhaalverteller die alles overziet. Hij praat je bij over het verhaal en voorziet je avonturen van passend commentaar. De ex-hoofdredacteur van Gamespot, Greg Kasavin, treedt op als de creative director van het spel. Waarom wel: Het spel ziet er erg mooi uit en doet met zijn gelaagde uiterlijk een beetje denken aan Braid. Een algemene verteller die ‘live’ commentaar geeft op wat je als speler in Bastion doet, is een interessant en uniek concept. Waarom niet: Je gaat als speler erg letten op wat de verteller te melden heeft. Het moet nog blijken of dat ‘live’ commentaar ook echt reageert op jouw eigen avontuur of dat het toch vooral om opdreunen van standaardzinnetjes gaat. Warhammer 40.000: Space Marine Ontwikkelaar: Relic Entertainment | Uitgever: THQ | Release: Zomer 2011 Wat is het: Een derdepersoons-shooter met rollenspelelementen in het Warhammer 40.000-universum. In je strijd als Space Marine probeer je Orcs ervan te weerhouden een grote wapenfabriek over te nemen. Het spel legt de nadruk op hand tot hand-gevechten, maar kent geen dekkingsysteem. Waarom wel: Het spel ziet er in tegenstelling tot andere spellen in het genre zeer kleurrijk uit en oogt daarom frisser dan de gemiddelde hack en slash-game. Het 40K-universum leent zich perfect voor een brute hakgame. Waarom niet: Net als bij iedere andere gelijksoortige titel is het nog maar de vraag of 40K ook op lange termijn weet te boeien. Kingdoms of Amalur: The Reckoning Ontwikkelaar: Big Huge Games | Uitgever: EA | Release: Herfst 2011 Wat is het: Grootse singleplayer-RPG in een geheel nieuw fantasy-universum met de lead designer van Oblivion, Ken Rolston, aan het roer. Waarom wel: Het sterrenteam achter deze game wordt vervolledigd door R.A. Salvatore (schrijver) en Todd McFarlane (tekenaar). Waarom niet: Wordt het wel echt een diepe RPG, of viert de actie de boventoon? Met een release eind 2011 komt het spel recht tegenover de nieuwe Elder Scrolls te staan. Fight Night Champion Ontwikkelaar: EA Canada | Uitgever: EA Sports | Release: Maart 2011 Wat is het: Het nieuwste deel in de boksreeks van EA Sports. De sfeer is ruiger en grimmiger en een singleplayermodus met verhaallijn hoopt ook de emotionele kanten van de bokssport te laten zien. Waarom wel: Boksfilms als Raging Bull en Million Dollar Baby laten zien dat boksen en een emotioneel verhaal een uitstekende combinatie zijn. Waarom niet: Een vernieuwde besturing moet het toegankelijker maken voor nieuwkomers, maar niet ten koste van de diepgang gaan. Outland (PSN) Ontwikkelaar: Housemarque | Uitgever: Ubisoft | Release: 2011 Wat is het: Een platformer waarin je personage tussen lichte en donkere energie moet wisselen om vijanden te verslaan en obstakels te overwinnen. Donkere tegenstanders zijn alleen vatbaar voor lichte aanvallen en vice versa. Waarom wel: De Japanse top-down shooter Ikaruga liet al zien dat een wisselwerking tussen licht en donker tot bijzonder vermakelijke gameplay leidt. Ontwikkelaar Housemarque geeft er een interessante twist aan door er een platformer van te maken. Waarom niet: Housemarque’s kwaliteiten liggen bij het maken van shooters die je van bovenaf bekijkt. Outland is tweedimensionaal en de vraag is of de studio niet te veel van zijn gebruikelijke chaos op de speler afstuurt, die ondertussen ook nog zijn personage door het level moet loodsen. True Crime: Hong Kong Ontwikkelaar: United Front Games | Uitgever: Activision | Release: Lente 2011
Wat is het: Free-roaming actiegame die zich afspeelt in Hong Kong en waarin de nadruk ligt op bikkelharde vuistgevechten die zijn geïnspireerd op Oosterse actiefilms als Internal Affairs. Waarom wel: Uitgebreid vechtsysteem met veel combo’s en interactie met de omgeving. Met zijn donkere sfeer onderscheidt True Crime: Hong Kong zich van andere free-roaming titels. Waarom niet: De gameplaybeelden die we tot nu toe gezien hebben ogen wat goedkoop, met houterige animaties en overdadige glow- en blur-effecten. Aliens: Colonial Marines Ontwikkelaar: Gearbox Software | Uitgever: Sega | Release: 2011 Wat is het: De speler neemt vier verschillende soldaten onder zijn hoede om met enig tactisch vernuft een verlaten basis vol zwarte, slijmerige monsters uit te kammen. Waarom wel: Een wat tragere, tactischere Aliens-game doet de franchise meer recht aan dan de snelheid van de laatste Aliens vs. Predator. Waarom niet: We zijn een beetje ongerust over de lange ontwikkeling van deze game: komt hij überhaupt nog wel uit? Motorstorm: Apocalypse (PS3) Ontwikkelaar: Evolution Studios | Uitgever: Sony Computer Entertainment Europe | Release: 16 maart Wat is het: De races van MotorStorm spelen zich ditmaal af in een metropool die wordt geteisterd door aardbevingen. Tijdens de races zakken daarom bijvoorbeeld wolkenkrabbers in elkaar waardoor gehele banen plotsklaps veranderen. Waarom wel: De MotorStorm-serie is er eentje waarbij het vervolg vrijwel alles toevoegde wat in het eerste deel ontbrak. Hopelijk kan dit deel eenzelfde stap maken. De multiplayermogelijkheden klinken bovendien indrukwekkend, met een systeem van perks en leveling vergelijkbaar met de Call of Duty-reeks. Waarom niet: In de vorige twee games hadden lava, water en modder een grote impact op de gameplay. Met het stedelijke landschap is het zeer de vraag of deze afwisseling er nog wel is en in hoeverre de keuze van je voertuig hierbij uitmaakt. Boeien de verschillende routes door de levels, een ijzersterk punt van de reeks, dan eigenlijk nog wel? Twisted Metal Nuke Ontwikkelaar: Eat Sleep Play | Uitgever: SCEE | Release: Herfst 2011 Wat is het: David Jaffe, de man achter God of War, blaast de cultserie nieuw leven in. Twisted Metal Nuke draait vooral om competitieve actie, zowel in splitscreen als online. Dit deel bevat ook helikopters en kent een nieuwe gamemodus waarin je een megastandbeeld van de tegenstander moet bombarderen. Waarom wel: Omdat zowel auto’s als wapens tof zijn, zeker als je ze combineert! Sony lijkt de game bovendien behoorlijk serieus te nemen, getuige de kwantiteit van het pakket en de naar eigen zeggen uitgebreide singleplayercomponent. Waarom niet: Kan Jaffe’s bescheiden gamestudio een project van dergelijke omvang wel tot een goed einde brengen? Hun eerste en enige game, de PSN-titel Calling All Cars, was nog vrij beperkt. En horen helikopters wel in Twisted Metal thuis? Journey Ontwikkelaar: thatgamecompany | Uitgever: SCEE | Release: 2011 Wat is het: De nieuwste experimentele game van de makers van Flower. Begeef je door uitgestrekte zandvlaktes en voel je weer nietig, alleen of online met andere spelers. Waarom wel: Wat het ook wordt, de games van thatgamecompany zijn in elk geval een bijzondere ervaring en alleen daarom al de moeite waard. Waarom niet: Voor sommigen misschien te zweverig. Als ze ‘Brandend Zand’ maar niet als soundtrack gebruiken. Top Spin 4 Ontwikkelaar: 2K Czech | Uitgever: 2K Sports | Release: Februari 2011 Wat is het: Het vierde deel in de tennisserie die naar een realistische weergave van de sport streeft. Na drie jaar stilte rondom de serie komt vrij plotseling volgend jaar het vervolg. Waarom wel: De besturing gaat op de schop en moet nog meer diepgang gaan bieden, maar tegelijkertijd ook makkelijk te begrijpen zijn voor spelers die nog nooit eerder met Top Spin in aanraking zijn gekomen. Ook krijgt iedere beroemde speler weer zijn eigen typische bewegingen en bijbehorende speelstijl. Waarom niet: Het vierde deel is niet langer in handen van PAM Development, de studio die alle voorgaande delen maakte. Het is lastig om te zeggen of 2K Czech hetzelfde niveau kan halen, een studio zonder enige ervaring in het tennisgenre. Dungeon Siege 3 Ontwikkelaar: Obsidian Entertainment | Uitgever: Square-Enix | Release: 2011 Wat is het: Obsidian mag weer eens een vervolggame maken, dit keer op Dungeon Siege van Gas Powered Games. De multiplayer eiste een belangrijke rol op. Waarom wel: Belooft ondanks de komst van consoleversies opnieuw een diep RPG-systeem en meer nadruk op het verhaal dan we van de reeks gewend zijn. Waarom niet: Obsidian is in 2010 toch wel synoniem komen te staan voor bugs. Kunnen ze dat imago met Dungeon Siege 3 weer van zich afschudden? Test Drive Unlimited 2 Ontwikkelaar: Eden Games | Uitgever: Atari | Release: 11 februari Wat is het: Test Drive Unlimited 2 bouwt verder op de naadloze integratie tussen offline en online waar al in het eerste deel mee werd geëxperimenteerd. Vooral het sociale aspect is verder uitgebouwd. Waarom wel: Uitgebreide racegame met prachtige bolides en talloze online uitdagingen. Waarom niet: Je kunt een huis kopen en inrichten, maar hoeveel racefans zitten erop te wachten om binnenhuisarchitect te spelen? Ziet er erg klinisch uit. Ghost Recon: Future Soldier Ontwikkelaar: Ubisoft Paris | Uitgever: Ubisoft | Release: 2011 Wat is het: Ghost Recon: Future Soldier levert een stukje realisme in, maar daar krijgt het nieuwste deel in de serie een flinke portie futuristisch oorlogsgeweld voor terug. Tactiek vormt wel nog steeds de boventoon. Waarom wel: De actie oogt spectaculairder dan ooit tevoren, mede door de vele interessante fictionele gadgets (waarvan Ubisoft beweert dat ze in de toekomst geen fictie meer zijn). Waarom niet: Ghost Recon hoort tactisch en realistisch te zijn, niet zozeer spectaculair. Is Ghost Recon nog wel Ghost Recon wanneer je kunt spelen met kleine mobiele tanks, Krav Maga toepast, slidings maakt en onzichtbaarheidsmantels draagt? From Dust Ontwikkelaar: Ubisoft Montpellier | Uitgever: Ubisoft | Release: 2011 Wat is het: Bijzonder strategiespel dat wel wat doet denken aan de klassieker Populous. Je moet een oud volk helpen door het landschap te manipuleren: laat bergen groeien, vulkanen uitbarsten en breek dijken door om gebieden te laten overstromen. Waarom wel: Dit spel haalt precies naar boven wat vroeger zo leuk was aan het bouwen van zandkastelen. Ze moeten bestand zijn tegen externe krachten als vloedgolven en rondspringende strandgangers. Waarom niet: Als de indirecte invloed die je als speler hebt op het spelverloop te beperkt blijkt. SOCOM: Special Forces Ontwikkelaar: Zipper Interactive | Uitgever: Sony | Release: Herfst 2011 Wat is het: De nieuwe telg in de reeks die al jaren vaste kost is op Playstation-systemen. In de singleplayer neem je het op tegen een rebellengroep die een Aziatisch land heeft overgenomen en in de multiplayer draait het zoals altijd om realisme en teamwork. De game ondersteunt Move-besturing. Waarom wel: Ontwikkelaar Zipper Interactive neemt de reeks weer op zich, nadat Slant Six een mislukking afleverde met het vorige deel. Een vierde SOCOM is bovendien welkom omdat het aantal realistische tactische shooters tegenwoordig dun gezaaid is. Waarom niet: De singleplayer lijkt zich, meer dan eerdere delen, te richten op spectaculaire, Call of Duty-achtige actie en misschien wat minder op de langzame, tactische gameplay waarmee de serie groot is geworden. De vraag is of Special Forces die concurrentieslag wel aankan. Brink Ontwikkelaar: Splash Damage | Uitgever: Bethesda | Release: 12 april 2011 Wat is het: Een sprankeltje platformactie, een vleugje rollenspel en een hele grote portie explosieve actie. Dat gecombineerd met de vele mogelijkheden om je personage vorm te geven en het uitgebreide klassen- en opdrachtensysteem maakt van Brink een uitermate diverse (multiplayer)shooter. Waarom wel: Brink combineert toegankelijkheid en diepgang op een uiterst innovatieve manier. Aan ambitie schort het Splash Damage met Brink ook zeker niet. Waarom niet: Tegelijkertijd oogt Brink overambitieus. Lijdt de kern van de gameplay, het schieten, niet te veel onder alle innovatie die Splash Damage in Brink introduceert? El Shaddai: Ascension of the Metatron Ontwikkelaar: Ignition Entertainment | Uitgever: Ignition Entertainment | Release: Lente 2011 Wat is het: Een actieavontuur met een bijna hemelse grafische stijl. Omgevingen, vijanden en hoofdpersoon Enoch hebben weinig details, maar daardoor ziet alles er wel uit als een met waterverf gemaakt schilderij. Waarom wel: De grafische stijl is fantastisch en verschillende aanvalstechnieken kunnen gecombineerd worden tot een gevecht dat aanvoelt als een zorgvuldig uitgedachte choreografie. Waarom niet: De paar minuten gameplay die tot nu toe naar buiten zijn gebracht doen een beetje saai aan. De simpele benadering van de gevechten en platformstukken kan het spel opbreken. Need for Speed: Shift 2: Unleashed Ontwikkelaar: Slightly Mad Studios | Uitgever: Electronic Arts | Release: Maart 2011 Wat is het: Direct vervolg op het in 2009 verschenen racegame Need for Speed: Shift. De naam ‘Need for Speed’ wordt losgelaten, waarmee Shift een losstaande reeks wordt die de concurrentie aangaat met Forza en Gran Turismo. Waarom wel: De nieuwe helm-camera maakt de actie vanuit de cockpit nog intenser. De mogelijkheden van Autolog zijn verder uitgebreid, wat het verzamelen van auto’s en het uitmeten van je prestaties met andere spelers interessanter moet maken. Waarom niet: Zorgt zo’n helm-camera niet vooral voor veel gewiebel, waar onze tere maagjes onder te lijden hebben. Metal Gear Solid: Rising Ontwikkelaar: Kojima Productions | Uitgever: Konami | Release: 2011 Wat is het: Raiden keert terug als hoofdpersoon met een actievollere aanpak dan we gewend zijn van de Metal Gear Solid-reeks. Centraal staat een dynamisch slagsysteem waarmee je met je zwaard bijna alles doormidden kan hakken. Waarom wel: Raiden is een cyborg Ninja! 'Lightning bolt action' klinkt veelbelovend. Waarom niet: Er is weinige echte gameplay getoond, dus we moeten nog maar zien of het meer is dan een fruithaksimulatie. Silent Hill 8 Ontwikkelaar: Vatra Games | Uitgever: Konami | Release: 2011 Wat is het: Na een paar miskleunen lijkt Silent Hill weer op het juiste pad met een geheel nieuw, intelligent verhaal vol psychologische horror. Waarom wel: De insteek lijkt alvast beter dan de voorgaande twee delen. Ontwikkelaar Vatra bestaat uit ex-medewerkers van Illusion Softworks en zij weten wel van verhalen vertellen. Waarom niet: Weer een nieuwe ontwikkelaar voor de reeks: gaat de spirit van de eerste twee delen zo langzaamaan niet voorgoed verloren? Tomb Raider Ontwikkelaar: Crystal Dynamics | Uitgever: Square Enix | Release: 2011 Wat is het: Reboot van de Tomb Raider-serie waarin een 21-jarige Lara Croft strandt op een eiland. Dit eiland mag naar eigen inzicht worden verkend, maar Lara riskeert wel overal een gruwelijke dood. Waarom wel: Voor het eerst een Tomb Raider met een open wereld. Lara komt echter over dan ooit tevoren. Waarom niet: Lara heeft de afgelopen jaren meer make-overs gehad dan Marijke Helwegen. Het lijkt een teken dat de Tomb Raider-serie zijn beste tijd gehad heeft. Operation Flashpoint: Red River Ontwikkelaar: Codemasters | Uitgever: Codemasters | Release: 2011 Wat is het: Deze nieuwste telg van de oorlogssimulatie zal de nadruk leggen op een coöperatieve hoofdmodus met vier spelers, een sterke verhaallijn en, vanzelfsprekend, een intense en realistische digitale oorlogservaring. Waarom wel: Er zijn veel te weinig realistische shooters, zeker nu Ubisoft met hun shooters eerder naar futurisme dan realisme neigt. Codemasters heeft de feedback gebruikt op Operation Flashpoint: Dragon Rising van fans die de serie al jaren volgen. Waarom niet: Operation Flashpoint: Dragon Rising was niet zo intens, realistisch of afgewerkt als wij hadden gehoopt. Heeft Codemasters nog wel de kwaliteit in huis een waardige Operation Flashpoint-game te maken? No More Heroes: Heroes’ Paradise Ontwikkelaar: AQ Interactive | Uitgever: Konami | Release: April 2011 Wat is het: HD-overzetting van de eerste No More Heroes, de idiote vechtgame die oorspronkelijk op de Wii uitkwam. De game is optioneel met de Move speelbaar, belooft kortere laadtijden, een betere framerate en voegt bovendien wat bonusmateriaal toe, zoals extra eindbazen. Waarom wel: De game werd op de Wii geprezen om zijn eigenwijze stijl en gameplay. De overzetting belooft bovendien niet slechts een één-op-één port te zijn, maar voegt nieuwe dingen toe. Waarom niet: Mosterd na de maaltijd is een understatement voor een port wiens origineel al sinds begin dit jaar een opvolger heeft. De port van de eerste game is al in Japan uitgekomen en werd daar niet bepaald warm onthaald, hoewel de game die hier uitkomt verbeterd zou moeten zijn. De reputatie van de ontwikkelaar (Bullet Witch, Vampire Rain) werkt alvast niet mee. Tweet | |
461 keer bekeken | Geplaatst door Edbn |
2 reacties | |||||||
|