07:19:59 De meestbelovende games van 2011: categorie 3 | |
Het is bijna zover. Nog zo'n 40 uur tot we 2010 achter ons kunnen laten. Maar binnen die 40 uur moeten we wel nog 3 categorieën bespreken met de meestbelovende games van 2011. Get ready, want dit is categorie 3!
Dragon Age II
Ontwikkelaar: Bioware | Uitgever: Electronic Arts | Release: 10 maart 2011
Wat is het: Het vervolg op de RPG Dragon Age: Origins, waarmee Bioware in één klap een nieuwe franchise op de kaart zette. Voor de consoleversies is het vechtsysteem op de schop gegaan, het verhaal is een tikkeltje rechtlijniger en je hebt tijdens de dialogen nog maar een beperkte tijd om te antwoorden. Angst voor oppervlakkigheid lijkt ongegrond. Morele keuzes hebben nu immers niet alleen een impact op een beperkt aantal personages, maar beïnvloeden de volledige spelwereld. Waarom wel: Hoe kan het nog mis gaan na zo’n succesvol eerste deel? Bioware mag dan wel met een aantal grote projecten tegelijkertijd bezig zijn, bij hen leidt dit niet tot afgeraffelde titels. Waarom niet: Dragon Age II gaat meer de kant op van Mass Effect, in de zin dat het spel gestroomlijnder wordt. Weet het vervolg de diepgang van het eerste deel te behouden? Alice: Madness Returns Ontwikkelaar: Spicy Horse | Uitgever: EA | Release: Eind 2011 Wat is het: Opvolger van de American McGee’s Alice, een macabere vertelling van het sprookje Alice in Wonderland. Alice, die nu in haar tienerjaren is, komt vrij uit het gekkenhuis waar ze sinds het eerste deel leefde. Al snel begint ze echter weer te hallucineren en keert ze terug naar Wonderland, dat opnieuw is bezeten door haar eigen psychose. Waarom wel: Omdat American McGee’s Alice nog steeds een van de weinige echte psychologische thrillers in gamevorm is en we graag opnieuw een dergelijke game zien. Waarom niet: We hebben nog maar heel weinig van de game zelf gezien, dus het is nog maar de vraag hoe men de formule van de eerste Alice overzet naar de wensen van moderne gamers. Crysis 2 Ontwikkelaar: Crytek | Uitgever: Electronic Arts | Release: 24 maart 2011 Wat is het: Weg jungles en parelwitte stranden, in Crysis 2 mag je het uitvechten in New York. Een stad die nooit slaapt en zeker niet als jij er in je nanosuit rondloopt. Het belooft een wilde achtbaanrit te worden met aliens, soldaten van Crynet en vooral veel explosies en vuurgevechten. Het zal je ook vast niet verbazen dat New York de ideale plek is om flink keet te schoppen in je nieuwe en verbeterde Nanosuit 2.0. Waarom wel: Ook al zagen de stranden er in Crysis betoverend mooi uit, New York lijkt pas echt het ideale achtergrond decor van een Crysis-game. Bovendien wordt de game nu ook uitgebracht op de consoles. Waarom niet: Vergooit men met de nieuwe setting ook niet het unieke kenmerk van de serie en blijft het spel grafisch krachtig genoeg om opnieuw het paradepaardje van PC-gamers te worden, nu het ook naar de consoles komt? Dirt 3 (X360, PC, PS3) Ontwikkelaar: Codemasters | Uitgever: Codemasters | Release: 2011 Wat is het: Volgens de makers wordt Dirt 3 de grootste rallygame ooit. En met de belofte van een open spelwereld, een veelvoud aan nieuwe en klassieke wagens, een uitdagend combosysteem waarbij je beloond wordt voor je rijgedrag en een verbeterde carrièremodus lijkt dat zowaar te gaan kloppen. Codemasters doet een poging om de tijden van Colin McRae Rally te doen herleven. Waarom wel: Dirt 3 lijkt een diversere racegame te worden die elke liefhebber van het wat ruigere racen zal plezieren. Het echte rallyrijden staat weer iets meer op de voorgrond. Waarom niet: In Dirt 2 zagen we duidelijk dat de reeks het echte rallygevoel wat links liet liggen en ging voor de glitter en glamour. Hopelijk wordt het dit keer geen veramerikaniseerd product. Child of Eden Ontwikkelaar: Q Entertainment | Uitgever: Ubisoft | Release: Begin 2011 Wat is het: Child of Eden is een game van Rez- en Lumines-bedenker Tetsuya Mizuguchi. Net als bij Rez draait het in dit ritmische actiespel vooral om synthesia, waarbij beeld, geluid en gevoel naadloos samen moeten komen. Het vernietigen van doelen brengt melodieuze geluiden voort, waardoor je als het ware zelf muziek maakt. Het is een van de eerste 'echte' games die tijdens de afgelopen E3 getoond werd die gebruik maakt van Kinect. Het spel ondersteund ook traditionele controllers en krijgt mogelijk PlayStation Move-ondersteuning. Waarom wel: Tetsuya Mizuguchi heeft met Lumines en Rez al aangetoond dat hij verslavende spellen kan maken waarin muziek een belangrijke rol speelt. Het gebruik van Kinect is daarnaast een goede manier om synthesia op een nieuwe manier te benaderen. Waarom niet: De tegenvallende verkoopcijfers van de originele Rez en annulering van Rez 2 benadrukken dat ritmische actiespellen vooral een niche-product zijn. Ubisoft krijgt het dus moeilijk om het grote publiek van Child of Eden te overtuigen. Resistance 3 Ontwikkelaar: Insomniac | Uitgever: Sony | Release: September 2011 Wat is het: Razendsnelle actie, een mysterieus ras dat de aarde in korte tijd tot een waar pandemonium heeft gemaakt en een groot arsenaal aan overdreven wapens. Kortom, Resistance 3 is een futuristische shooter pur sang. De singleplayer is nu helemaal coöperatief te doorlopen en je kunt zoveel mogelijk wapens als je wilt bij je dragen, twee dingen die mogelijk waren in de eerste Resistance maar ontbraken in het vervolg. Grafisch lijken er ook de nodige stapjes voorwaarts te zijn gemaakt. Waarom wel: Resistance 3 lijkt voort te borduren op het eerste deel: het is lekker overdreven en neemt zichzelf niet al te serieus. Insomniac heeft met de Ratchet & Clank-serie bewezen ook na tig delen nog kwaliteit te kunnen afleveren. Waarom niet: Hoewel Resistance 2 door de pers werd geprezen, brandden fans de game volledig af. Met slecht leveldesign, dramatische kunstmatige intelligentie en een rechtstreeks uit Google Earth gekopieerde texture als dieptepunt moet Insomniac met dit derde deel het nodige rechtzetten. Project Dark Ontwikkelaar: From Software | Uitgever: - | Release: 2011 Wat is het: Project Dark is de werktitel van waarschijnlijk het vervolg op de onverwachte cult-hit Demon’s Souls. Een onverbiddelijke RPG die afrekent met de niet-hardcore spelers. Voor deze RPG is een ijzeren wil een vereiste. Het spel borduurt voort op de grafische look van het eerste deel, met gevaarlijke draken en koene ridders. Of Project Dark ook qua gameplay dezelfde weg inslaat is nog niet bekend, aangezien er pas één filmpje is vrijgegeven. Officieel is er nog geen bevestiging gegeven vanuit From Software dat Project Dark ook daadwerkelijk Demon’s Souls 2 wordt. Waarom wel: De makers van Demon’s Souls weten hoe ze een onverbiddelijke RPG met een lugubere sfeer tot leven moeten wekken. Demon’s Souls was één van de beste games van 2010. Waarom niet: Het is nog niet bekend welke vernieuwing dit deel biedt ten opzichte van deel één, maar de beelden laten vooralsnog een vrijwel identieke wereld zien als die van Demon’s Souls. Dat is geen ramp, maar spelers die meer Demon's Souls willen kunnen ook gewoon terecht bij...Demon's Souls. Spec Ops: The Line Ontwikkelaar: Yager Development | Uitgever: 2K Games | Release: 2011 Wat is het: De third-person shooter Spec Ops: The Line onderscheidt zich op een aantal fronten van de concurrentie. De game speelt zich af in de toekomst, maar kiest geen cliché sciencefictionomgeving. Het speelt zich namelijk af in een door zandstormen geteisterd Dubai. De focus ligt niet alleen op de actie, maar ook op het verhaal en de beleving. De donkere en smerige kant van oorlog voeren wordt 'in your face' in beeld gebracht en het spel bevat meerdere morele keuzes die ook daadwerkelijk gevolgen zullen hebben. Natuurlijk moet er ook nog geschoten worden, waarbij dynamisch zand nieuwe gameplaymogelijkheden met zich meebrengt. Waarom wel: Onderscheidt zich slim van de concurrentie in een drukbevolkt genre. Meer diepgang in het verhaal kunnen we alleen maar toejuichen. Waarom niet: De impact van morele keuzes werd wel vaker beloofd, maar werd nog nooit echt goed uitgevoerd. Gaat Spec-Ops daar wel in slagen? Tweet | |
437 keer bekeken | Geplaatst door Edbn |
2 reacties | |
|