01:18:31 Need for Speed: Shift |
Dat de Need for Speed-franchise heel hard toe is aan enige vernieuwing mag geen verrassing genoemd worden. Alhoewel de afgelopen paar delen zoals Most Wanted, Carbon en ProStreet allemaal best te spelen waren, was er vorig jaar een ongekend dieptepunt met de komst van Need for Speed: Undercover. EA heeft te lang voortgeborduurd op de oude principes van het spel en er niet op gelet dat de concurrentie gigantisch aan het vernieuwen was. Volledig terecht werd Undercover dan ook afgebrand in de recensies.
EA begreep dat het niet langer zo kon en heeft daarom besloten het over een hele andere boeg te gooien. En dat is waar ontwikkelstudio Slightly Mad om de hoek komt kijken. Zij zijn namelijk verantwoordelijk voor Need for Speed: Shift. Het spel belooft een verandering te brengen in de reeks, en dat doet het door een aantal typische NFS-elementen uit de formule te halen.
Het spel neemt je mee naar een flink aantal circuits overal ter wereld. Sommige racetracks zullen echt bestaan, sommige zijn bedacht door de ontwikkelaar. De auto's zullen niet uitgerust worden met lelijke neon-verlichting en zullen geen sprongen van meters maken. Shift zal ongeveer te vergelijken zijn met de racegame GriD. Qua auto's zal Shift ook richting het realisme gaan, zoals dat het geval is met het complete spel. Zo zullen er Lotus Elises, Zonda's en Porsche GT2's in de game zitten. Iets waar Slightly Mad niet tevreden over is bij andere racegames is de manier waarop botsingen getoond worden. Waar het normaal gesproken gewoon een deukje hier en een schrammetje daar is, moet dit in Need for Speed: Shift helemaal anders worden. Wanneer je een andere auto een beetje hard aanraakt zal je zicht wazig worden en de camera schokken. Logisch eigenlijk, want niemand komt ongeschonden door een botsing heen. Ook het plotseling optrekken van de auto zal ervoor zorgen dat de camera zich naar achteren beweegt. Ga je plotseling op de rem, dan zal de camera naar voren schieten, net zoals dat in het echt gebeurt. Na een paar rake klappen zal je auto dan ook heel anders rijden dan wanneer je geen schrammetje opgelopen hebt. Het spel wil een mix worden tussen de arcade-feel van de voorgaande Need for Speed-games en het realisme van bijvoorbeeld Forza Motorsport. Alhoewel het geheel natuurlijk nog steeds zeer toegankelijk moet blijven voor de gemiddelde speler – Need for Speed is tenslotte het toonbeeld van mainstream – hoopt ontwikkelaar Slightly Mad hier toch ook de verstokte racefans aan te spreken met Shift. ![]() Voorbeeld hiervan is de HUD. Zet je deze uit in de cockpit view dan zul je werkelijk alles aan de hand van de metertjes in je dashboard moeten doen. Geen snelheidsmeter rechtsonder die aangeeft hoe hard je gaat; nee, je moet het doen met dat wijzertje dat zich achter je stuur bevindt. Ook de physics-engine zou het realisme dat Slightly Mad de speler wil laten ervaren, moeten bewerkstelligen. Electronic Arts gaat met Need for Speed: Shift een hele andere richting uit met de franchise. Logisch natuurlijk, want de voorgaande delen waren niet om over naar huis te schrijven. Het is echter even afwachten wat Slightly Mad van de game gaat maken. Dat het bedrijf kan zorgen voor de nieuwe impuls die zo hard nodig is, lijkt ongetwijfeld al het geval. Hoe dit uit gaat pakken is nu nog een beetje gissen, maar het lijkt erop dat Need for Speed de juiste richting opnieuw heeft gevonden. |
Views: 448 | Added by: Edbn |
Total comments: 0 | |