03:23:04 Mafia II |
![]() Mafia heeft niet het succes gekend dat de Grand Theft Auto serie ten deel viel. Toch verkocht de indrukwekkende sandbox game van 2K Czech ruim twee miljoen exemplaren. Het is zeer waarschijnlijk dat Mafia II dat aantal makkelijk gaat voorbijstreven.
Mafia II start een nieuw hoofdstuk over de georganiseerde misdaad. De verhaallijn draait om het leven van Vito Scaletta, een veteraan uit de tweede wereldoorlog, die na de oorlog terugkeert naar de fictieve stad Empire City. Vito heeft geen zin om zijn eerdere uitzichtloze leven weer op te pakken en hij besluit samen met zijn beste vriend Joe Barbaro dat de criminele weg de snelste is naar succes en rijkdom.
![]()
Joe sluit zich aan bij de onderwereld vanwege zijn passie voor mooie vrouwen en snelle auto’s [of was het andersom] en Vito doet het voor een nobeler doel. Hij wil er met zijn inkomsten voor zorgen dat hij zijn moeder en zus een leven kan geven waar zijn vader niet toe in staat was. Door de move van Amerika tijdens de drooglegging naar eind jaren ‘40, lost 2K Czech in Mafia II een probleem op van zijn voorganger, langzame auto’s en bemoeizuchtige politie. De auto’s in Mafia II zijn een stuk sneller en de agenten in de game zijn een stuk minder gevoelig dan in het eerste deel. Waar voorheen de kleinste overtreding een reden was om je van de weg te halen, is er nu een ‘luie agent’ systeem ingevoerd. Door rood rijden zal voor agenten nog steeds aanleiding zijn om je achterna te komen, maar ze zullen snel besluiten dat de kleine overtreding het niet waard is om je lang te achtervolgen. Bij een zware overtreding waarbij bijvoorbeeld geschoten moet worden, zal de politie een oproep doen waarin ook je auto wordt beschreven, inclusief de nummerborden en een omschrijving van je uiterlijk. Op die momenten moet je snel van auto en kleding wisselen om te ontkomen. Een ‘pay en spray’ is hier geen optie. Op het moment dat je de middelen hebt, is omkoping ook een effectieve manier om lastige agenten van je huid te krijgen.
![]()
De opzet van Mafia II is een open wereld met een rijke variatie in de missies. De eerste missie draait om Vito en Joe die het hoofd van de Clemente familie moeten omleggen in een groot en luxe hotel. Nadat ze hun chauffeur instructies hebben gegeven om in de ondergrondse garage te wachten, kleden ze zich in kleding van onderhoud monteurs en nemen de lift omhoog. Op de verdieping met de penthouses is een meeting van de Clemente familie gaande en daar moeten ze zich een weg banen door drinkende en lachende Mafiosi. Vito werkt zich er langs en plaatst ongezien een bom onder de vergadertafel. Het duo gaat vervolgens naar het dak om de bom te ontsteken. Op het dak schakelen ze een bewaker uit en nemen de lift van de glazenwassers om te ontsnappen. Terwijl ze langzaam afdalen, ontploft de bom maar de timing was niet goed. Clemente was net op het toilet en overleeft de explosie. De bewakers van Clemente leiden hem meteen weg en Vito en Joe moeten via de ramen binnendringen en de achtervolging inzetten. Wat we dan zien, zijn de indrukwekkende nieuwe third-person vuurgevechten. Terwijl Vito de bewakers uitschakelt, heeft de omgeving het zwaar te verduren. Flesjes versplinteren, glazen panelen verbrijzelen en de stukken spatten van de muren. Uiteindelijk leidt het vuurgevecht tot op de straten van Empire City waar Vito de auto van Clemente moet achterhalen zodat Joe hem vanuit de het raampje kan uitschakelen.
![]()
De eerste missie is een indicatie van de kwaliteit van Mafia II. Als deze gedurende de volledige game kan worden volgehouden, hebben we hier een ‘must have’ voor de sandbox fans. Mafia II belooft een rijke open wereld met veel zij-missies en vier unieke einde’s die je afhankelijk van je keuze’s zult zien. Mafia II zal de nieuwe Godfather van het Mafia genre worden. |
Views: 485 | Added by: Edbn |
Total comments: 0 | |