Main » 2009 » Juli » 02 » Ghostbusters The Videogame
16:36:45
Ghostbusters The Videogame
Op de vraag “Who you gonna call?” weten de meesten het juiste antwoord wel. Na twee films in de jaren '80 en in de toekomst een mogelijke derde vond Terminal Reality het tijd voor een next-gen Ghostbusters avontuur. Is dit het spel waar iedereen op heeft zitten wachten of moeten we het spel met onze Proton Packs verbannen naar de geestenwereld?

De derde film
In Ghostbusters: The Video Game speel jij het mogelijke vijfde lid van het team. Het Ghostbusters team is namelijk op zoek naar een nieuw lid en jij maakt kans om dit te worden. Een naam heb je niet, want als prototype tester wilt het team jou liever niet al te goed kennen. Er kan namelijk van alles mis gaan met de prototypes van Egon. Nog geen vijf minuten na binnenkomst krijg je het nieuwe prototype van het Proton Pack in je handen geduwd, maar nog voor je echte training kan beginnen krijg je al met een mysterieus fenomeen te maken. Een vreemde blauwe lichtexplosie baant zich een weg door New York en het is aan de Ghostbusters en hun nieuwe lid om uit te zoeken wat er aan de hand is. Wat volgt is een heel interessante tocht door zo’n zeven verschillende locaties met veel bekende gezichten en de bekende Ghostbusters humor, die natuurlijk door alle bekende acteurs van de films wordt verzorgd. Het verhaal had zomaar een derde film kunnen zijn en dat is meer dan positief. Bij het spelen van het spel heb je namelijk echt het idee dat je één van de Ghostbusters bent en dat is precies wat je van dit spel wilt. Ghostbusters: The Video Game is een acht uur durende film, met de perfecte sfeer van begin tot eind.



De nieuwe Proton Pack
In een Ghostbusters titel draait het natuurlijk allemaal om het verslaan en vangen van geesten. Alleen de gewone proton straal zou dit wat eentonig maken en daarom heeft men besloten de Proton Pack van extra functies te voorzien. Aan het einde van het spel heb je vier verschillende vuurmodi tot je beschikking, ieder met een primaire en secundaire aanval. We hebben de standaard proton mode zoals we die uit de films kennen. De secundaire aanval van de proton mode vuurt een grote energiebal af. Een andere mode is de Dark Matter mode. In deze mode kun je geesten te lijf gaan met de Statis Stream, een blauwe straal die tegenstanders langzamer maakt, of je maakt gebruik van de Shock Blast, die het meeste weg lijkt te hebben van een shotgun. De derde mode is de Meson Collider, een mode gebaseerd op elektriciteit. Als laatste hebben we Slime Blower, waarmee je zowel geesten als je mede Ghosbusters op een laag slijm kunt trakteren. Ook geeft deze mode je de mogelijkheid om Slime Tether te gebruiken, grote draden slijm waarmee je voorwerpen kunt verplaatsen, of geesten naar de grond mee kunt trekken. Elk van deze modi kun je kiezen met de D-pad. Daarnaast zal je Proton Pack een visuele verandering ondergaan, zodat je meteen kunt zien in welke mode hij op het moment staat.

Met al het bovengenoemde gaan we een behoorlijk hoeveelheid geesten en andere vijanden te lijf. Welk van de modi je gebruikt is helemaal aan jou, maar alle geesten hebben wel een zwakte. Deze zwakte kun je ontdekken door gebruik te maken van de PKE-meter, met deze meter kun je onder andere geesten scannen of vinden, en verborgen voorwerpen ontdekken. Geesten zul je vooral te lijf gaan met de proton straal en deze mode is ook het best geschikt om geesten mee te vangen. Met de proton straal (of andere modi) verzwak je de geest. Als je hem genoeg hebt verzwakt krijg je de mogelijkheid hem te vangen. Met een druk op het vierkantje gooi je de val neer waar je de geest in moet zien te proppen. Als je met de proton straal op een zwakke tegenstander schiet kun je hem controleren en naar de val toe trekken. Eenmaal bij de val aangekomen zul je hem boven de val moeten houden tot hij de val is ingezogen. Als dit lukt heb je de geest gevangen.



Voor elke vijand die je verslaat en voor elke geest die je vangt krijg je geld. Met dit geld kun je upgrades kopen voor de Proton Pack. Zo kun je een mode sterker maken of er voor zorgen dat je de Proton Pack minder vaak moet ‘herladen’. Je kunt de Proton Pack namelijk niet oneindig lang gebruiken. Hij raakt zo nu en dan namelijk overhit en om hem af te koelen zul je de hete lucht uit je Proton Pack moeten laten ontsnappen. Niet elk wapen is in het spel even nuttig; de Meson Collider zul je vrijwel nooit gebruiken en ook de Dark Matter mode van het Proton Pack zul je niet al te vaak aanraken. Deze twee zijn eigenlijk alleen bruikbaar tegen geesten die er een zwakte voor hebben en overdreven veel zul je die niet tegenkomen.
 

In de meesten gevallen ben je niet alleen, meestal is één van de andere Ghostbusters wel aanwezig om je een handje te helpen. Helaas lopen ze vaker in de weg dan dat ze behulpzaam zijn. Ze zijn namelijk niet bepaald slim en worden door vrijwel elke aanval van de tegenstander geraakt. Je bent vaak, vooral op de hoogste moeilijkheidsgraad, aan het rondrennen om je teammaten weer tot leven te brengen. Ze zijn misschien niet behulpzaam, maar je hebt ze absoluut nodig. Als jij namelijk een keer neergaat kunnen zij jou tot leven brengen. Als elke Ghostbuster buiten bewustzijn is, is het game over. Dit kan je regelmatig het bloed onder je nagels vandaan halen, omdat je regelmatig ‘dood’ gaat terwijl je hen juist probeert te redden. Het is niet bepaald ‘leuk’ als er vier verschillende vijanden om je heen rennen, vliegen en springen, die jou met één aanval neer krijgen, en je een teammaat bij je hebt die maar niet lijkt te begrijpen dat je aanvallen ook moet ontwijken. Er zijn veel te weinig verdedigende mogelijkheden (het blijft beperkt tot opzij, naar voren en naar achteren springen), maar dat is voor je teammaten geen reden om zo ongelofelijk vaak KO te gaan. Dit maakt ze ook in aanvallend opzicht overbodig, aangezien ze de meeste tijd op de grond doorbrengen. Opvallend is dat de stukken die je alleen speelt juist weer veel te simpel zijn. Een echt goede balans in de moeilijkheidsgraad is er duidelijk niet.



De gameplay zit meer dan degelijk in elkaar. Het vangen van geesten is leuk, de PKE-meter gebruiken om te scannen voor zwaktes is een leuke toevoeging en de grote variatie in omgevingen, en de grote hoeveelheid verschillende vijanden zorgen voor de nodige variatie op gameplay gebied. Er zit echter één groot nadeel bij. Als je niets met Ghosbusters hebt is het spel meteen een stuk minder interessant. Als het hele sfeertje je namelijk weinig uitmaakt speel je eigenlijk een redelijk simpele shooter. Ghostbusters is namelijk niet heel erg innovatief op gameplay gebied, buiten de typische Ghostbusters dingen natuurlijk.

Verzameldrift?
We vertelden je eerder al dat het mogelijk was om geesten te scannen en geheime voorwerpen te vinden met de PKE-meter. Uiteraard zul je voor beide beloond worden met een Trophy als je er wat tijd instopt, maar de ingame beloningen zijn misschien nog net wat leuker. Achter elke geest en elk voorwerp zit namelijk een verhaal, die je in het pauze menu terug kunt lezen. Dit zijn regelmatig leuke verhaaltjes en geven het spel nog net wat meer het Ghostbusters gevoel. Het uitspelen van elke level geeft je naast een Trophy een grote hoeveelheid artwork van het spel en ook alle CG cutscenes zijn via het hoofdmenu terug te kijken. Daarnaast zijn er ook nog een aantal korte bonusfilmpjes te kijken.



Samen(?) op geestenjacht
Als je de grote variatie geesten en omgevingen in de singleplayer even zat bent kun je ook online aan de slag. In de multiplayer kun je met alle vijf de Ghostbusters aan de slag in twee verschillende hoofmodi. Er is een Campaign mode waarin je vier verschillende levels kunt kiezen. Deze levels bestaan uit drie delen en het is de bedoeling aan een bepaalde opdracht te voldoen en elk van deze delen. De opdrachten die je krijgt zijn ook los te spelen in de Instant Mode. In deze mode kies je één van deze opdrachten, genaamd Jobs, en speel je deze met drie vrienden (of onbekenden). Het spel heeft een zestal verschillende Jobs. In Survival moet je samen met je teamgenoten zolang mogelijk in leven zien te blijven. Bij Slime Dunk speelt ieder voor zichzelf en moet je Slimer zo vaak mogelijk zien te vangen. In Containment moet je gezamenlijk zoveel mogelijk geesten vangen binnen een bepaalde tijd. In Thief moet je er voor zorgen dat geesten bepaalde voorwerpen niet stelen. Bij Destruction draait het om het slopen van ‘evil relics’, terwijl je bij Protection spullen van Egon moet beschermen. Al deze modi kunnen in vrijwel alle omgevingen van de singleplayer gespeeld worden en bij een aantal van de modi kun je ook de moeilijkheidsgraad kiezen. Zo nu en dan kun je ook een Most Wanted geest tegenkomen die je kunt vangen. De multiplayer zit gewoon goed in elkaar en is ook best leuk om te spelen, vooral met drie vrienden kun je veel plezier aan de multiplayer beleven.

Iets wat er mist bij de multiplayer is een co-op mode voor het singleplayer verhaal. In de singleplayer ben je nauwelijks alleen en dat is een ideaal scenario voor online (of offline) co-op. Tuurlijk zijn er in de singleplayer delen van levels waar het niet mogelijk is, maar dit had makkelijk een klein beetje aangepast kunnen worden om er toch co-op mogelijk te maken. Dit is helaas niet gedaan.
Views: 505 | Added by: Edbn
Total comments: 0
Only registered users can add comments.
[ Registration | Login ]

Inloggen

@ArmyofRefleX

 

Kalender

«  Juli 2009  »
Zo Ma Di Wo Do Vr Za
   1234
567891011
12131415161718
19202122232425
262728293031