14:37:35 Prototype |
![]() Sinds de aankondiging van Prototype in 2007 hebben veel gamers met smart op deze titel gewacht. Radical Entertainment maakte veel beloftes: een realistisch Manhattan waar je kunt gaan en staan waar je maar wil, originele superkrachten, over-the-top actie, een spannend verhaal… en dat allemaal in één pakket! Dat klinkt haast te goed om waar te zijn, toch?
Rotdag Ieder mens heeft wel eens een wat slechtere dag. Alex Mercer is geen uitzondering op die regel, of althans, voor zover je hem nog een mens kunt noemen. Alex is namelijk een genetische nachtmerrie: hij kan zijn biomassa omvormen tot wat 'ie maar wil. Daarnaast beschikt hij over het standaard superkrachtenpakket, iets wat je tegenwoordig blijkbaar bij de cornflakes krijgt: enorme spierkracht, snelheid, zweefkracht etc. Enfin, onze pechvogel werd vandaag wakker in een mortuarium met een ernstige kater. Hij weet niet meer wie hij is, of wat hij daar doet. Veel tijd om er over in te zitten krijgt hij echter niet, want twee figuren staan op het punt om hem open te snijden. Alex kiest het hazenpad, maar wordt in het nauw gedreven door een groep serieus ogende commando's met serieus ogende geweren. Na het slikken van een, in normale omstandigheden, zeer ongezonde overdosis lood maakt Alex echter kennis met zijn krachten. Om de één of andere reden is hij echter ontevreden over zijn toestand en gaat hij op zoek naar degene die hem dit heeft aangedaan. Daarbij is hij vrij creatief met zijn lichaam: een grote klauw, enorme vuisten, een dodelijke zweep of een vlijmscherp zwaard, je kunt het zo gek niet bedenken of Alex schudt een exemplaar uit zijn mouw, letterlijk. Radical en de evolutietheorie Aan de slag! Prototype is in opzet een typische freeroam/sandbox game. Je kunt de story-missies volgen, of een aantal zogenoemde ‘events’ aangaan. Die variëren van “Dood een 'x' aantal vijanden in een bepaalde tijd” tot “Zweef zo nauwkeurig mogelijk naar een gemarkeerd gebied”. De events bieden een welkome afwisseling aan de story-missies. Sommige zijn behoorlijk pittig, maar nooit tot het punt van frustratie. Daarnaast zijn er nog 200 landmarks en 50 hints verspreid door de stad, in de vorm van grote respectievelijk blauwe en paarse bollen. Genoeg te doen dus en je kunt altijd nog gewoon wat rondrennen en chaos veroorzaken. Voor zo’n beetje alles wat je doet –missies afronden, vijanden verslaan, het bloed van je sneakers afboenen- krijg je ‘Evolution Points’. Die kun je vervolgens uitgeven in het upgrade-menu om zo bijvoorbeeld nieuwe aanvallen of een permanente healthboost te verkrijgen. Er zijn ontzettend veel upgrades en ze zijn bijna allemaal zo spectaculair, dat je vaak met pijn in het hart de ene dodelijke move boven de ander moet verkiezen. Gelukkig krijg je genoeg punten om uiteindelijk het gehele arsenaal ter beschikking te hebben. Ik hoor je al denken: 'Dat is hetzelfde als inFamous!?'. Klopt, veel verschil tussen de brokstukken en de discs in inFamous en de landmarks en de hints in Prototype zit er niet. Ook het verdienen van XP in inFamous en EP in Prototype komt angstaanjagend overeen. Overal explosies! Prototype dompelt je al vanaf de eerste seconde onder in de actie. De korte tutorial, waarin je leert omgaan met de vrij toegankelijke controls, bevat al meer explosies, bloed en verscheurde lichamen dan een doorsnee zombie film. De toon van Prototype is dus al snel gezet; bloederig, over-the-top en niet geschikt voor tere zieltjes en zwakke maagjes. Met je verschillende krachten kun je heel creatief aan de slacht gaan in Manhattan. Wil je je handen niet vies maken, dan kun je een vuurwapen oprapen of in een tank of heli stappen om je vijanden het vuur aan de schenen te leggen. Vijanden vind je trouwens overal: het leger, dat met alle troepen uitrukt om je te stoppen, de Infected, ofwel slachtoffers van een verschrikkelijk virus dat iedereen in zombies verandert en de mysterieuze Blackwatch commando’s, die het eiland hebben afgezet en blijkbaar een grote rol spelen in de verspreiding van het virus… Schijt aan Sonja Undercover bij idioten Naast de bloederige hands-on aanpak kun je ook voor een subtielere manier opteren. Als je een persoon opeet, kun je diens gedaante inclusief outfit imiteren. Zodoende kun je jezelf vermommen als burger of soldaat (de Infected vallen immers alles en iedereen aan) en krijg je toegang tot afgesloten gebieden zoals legerkampen. Je kunt als je wordt achtervolgd ook een schuilplaats zoeken en vervolgens snel van gedaante verwisselen om zo je achtervolgers af te schudden. Voor de sadisten onder ons is er ook de mogelijkheid om, in vermomming, iemand anders aan te wijzen en dan claimen dat hij jou is! De arme zielepoot wordt dan doorzeeft door zijn eigen maten. Het stealth systeem vormt echter maar een klein gedeelte van de gameplay en dat kun je merken aan de afwerking. Zo lijken soldaten niet echt onder de indruk als één van hun collega’s over tanks heen springt en tegen gebouwen oploopt. Een auto optillen vinden ze dan weer wel genoeg bewijs om direct het vuur op je te openen. Zo zijn er wel meer voorbeelden te noemen waarbij je jezelf afvraagt uit welk mentaal instituut het Amerikaanse leger haar soldaten rekruteert. Let’s go surfing! Prototype moet het dan ook vooral hebben van zijn spetterende actie. Alex’ superkrachten lenen zich uitstekend voor een spel. Ik heb in tijden geen spel gezien waarin je zo’n breed en origineel palet aan mogelijkheden hebt om je vijanden tot pulp te reduceren. Zeg nou zelf, hoe vaak krijg je de kans om je vijanden onder vuur te nemen terwijl je surft op een lijk? Alhoewel veel missies dezelfde routine volgen –ga naar locatie x, vermoord iedereen, ga naar locatie y, vermoord iedereen- blijft de actie veelzijdig, intens en vooral supervet. Al met al moet het spel je geboeid kunnen houden voor een dikke 10 uur, als je geen tijd besteedt aan events of verkenning van de wijde wereld. Voor de gehele ervaring kun je er nog makkelijk 10 á 15 uur bij optellen. Daarna kun je het spel nog eens opnieuw spelen, maar nu met alle krachten beschikbaar vanaf het begin. That’s an ugly wound… Over de kwaliteit van het geluid valt weinig te klagen. De soundtrack van het spel werkt de sfeer niet tegen, maar is ook niet memorabel te noemen. De stemacteurs hebben net werk geleverd, met name Alex klinkt zoals een badass antiheld hoort te klinken. De militaire radio, waarop je alle wanhoopsdaden om je te stoppen kunt horen, zorgt voor een echt gevoel van macht en is soms ronduit hilarisch. Valt er dan nog iets kwaads over Prototype te zeggen? Helaas wel. Om te beginnen gooit het spel op grafisch vlak geen hoge ogen. De hoofdpersonages zijn nog enigszins gedetailleerd, alle andere personages kunnen maar net door de beugel in een spel uit 2009. Ook de wereld zelf oogt ongedetailleerd en eentonig. Alle straten lijken op elkaar, militaire basissen en Infected hives zijn zelfs identiek. Gek genoeg wordt het pas levendig als je aan het moorden slaat en hulpeloze burgers in de chaos laat rennen, of in een nog onfortuinlijker geval, laat smeken om hun leven. Daarnaast valt het op dat alle commandanten in het Amerikaanse leger blijkbaar uit dezelfde familie komen… Deze minpunten kun je echter met een korreltje zout nemen, het komt de gameplay namelijk alleen maar ten goede: je hebt nooit last van framedrops en je vijanden zijn makkelijk te herkennen. Dat laatste kun je echter weer verwijten aan het feit dat er maar weinig verschillende soorten vijanden zijn. Maar ach, wat maakt het uit als alles wat jouw pad kruist toch eindigt als bloederige vleeshomp? Radical Entertainment heeft met Prototype vrijwel al haar beloftes waargemaakt. Enorme vrijheid, een intrigerend verhaal, enorm veel indrukwekkende superkrachten en vooral veel, heel veel vette actie. Het spel neemt je mee op een enorm vermakelijke rit van actie, explosies, dood en verderf. De grote keuze aan manieren om je van je vijanden te ontdoen, zorgt ervoor dat je je uren kunt vermaken in Manhattan zonder je te vervelen. Of je nou speelt om het mysterieuze complot te achterhalen, of om gewoon keet te trappen op een certified kickass manier, Prototype biedt simpel, doch origineel vermaak. Tenzij je niet tegen bloed kan of alleen maar mijnenveger speelt, heb je geen excuus om Prototype niet aan je collectie toe te voegen.
Bron: psonly.nl
|
Views: 563 | Added by: Edbn |
Total comments: 0 | |