16:42:43 inFamous |
![]() inFamous is een titel waar toch wel redelijk wat van verwacht wordt. Op dit moment brengt Sucker Punch al aardig wat screenshots, video's en nieuws naar buiten vor deze PS3-exclusive. De game lijkt vermakelijk, maar voor hoe lang?
In inFamous speel je als Cole, een pakjesbezorger wiens leven na een gigantische explosie, die zes wijken in Empire City heeft opgeblazen, drastisch veranderd is. Als hij na een tijdje uit coma komt, kan hij zich weinig meer herinneren van wat er gebeurd is, maar komt hij er al gauw achter dat de explosie hem de macht over elektriciteit heeft gegeven. Zo kan hij niet alleen dingen opladen door ze aan te raken, maar ook kan hij de energie uit dingen tappen, kan hij mensen stroomstoten geven en zelf elektrische granaten gooien. Die explosie heeft echter niet alleen maar mooie dingen veroorzaakt. De hele stad ligt in puin, de politie is nergens te bekennen, bendes beheersen de stad en overvallen, moorden en verkrachtingen zijn de orde van de dag. Daarnaast is er een dodelijk virus uitgebroken, waardoor de hele stad in quarantaine geplaatst is. Niemand mag er meer in of uit, wat betekent dat de onschuldige burgers als het ware opgesloten zitten met psychopaten en bendes. Gritty zonder Zeke De game bevat een gritty en donkere sfeer en bevat soms coole stripboek-achtige plaatjes die je het verhaal vertellen. De hele gritty sfeer is in het begin echter nog ver te zoeken. Zo zul je eerst in een saaie tutorial met jouw krachten de TV van je maatje Zeke aan de praat moeten krijgen. Zeke is een luidruchtig en irritant personage die totaal niet bij de sfeer van de game past. Hij maakt flauwe grappen en opmerkingen en heeft een achterlijk loopje wanneer je hem door de stad achterna moet rennen. Gelukkig lijkt het erop dat hij later een beetje in de achtergrond verdwijnt, maar voor hoe lang? With great power... De superkrachten die je bezit komen natuurlijk goed van pas wanneer je de Reapers, een vijandelijke bende, uit moet schakelen. Zo richt je met L1, schiet je schichten van stroom met R1, maak je een constante straal van stroom met R2 en sla je jouw tegenstanders met vierkantje. Kruisje is springen, rondje is ontwijken en met driehoekje centreert de camera zich op de points of interest, belangrijke locaties of gebeurtenissen die plaatsvinden. Aangezien je veel aan het vechten bent met tegenstanders en dus veel stroom verbruikt, moet je jezelf vaak even opladen bij een energiebron. Met L2 kan je energie aftappen van allerlei voorwerpen, zoals lantaarnpalen en auto’s. Deze elektriciteit hervult zowel jouw opgeslagen elektriciteit en je leven. Even uit de weg gaan om een lamp of stroomkast te zoeken is dus in een gevecht aangeraden. Met een druk op L3 geven de voorwerpen waar je jezelf kunt opladen licht, zodat duidelijk wordt waar dit kan. Er zijn soms op één locatie zo veel van deze punten, dat je je kan afvragen of de game niet iets te makkelijk zal gaan worden. ...comes great responsibility Een ander onderdeel van de game is de grote vrijheid die jouw gegeven wordt. Zo kun je gaan en staan waar je wilt, op gebouwen klimmen, lantaarnpalen in klimmen enzovoorts. Dat is heel erg vet gedaan en deed mij sterk denken aan Assassin’s Creed en dat is zeker niet iets slechts. Ook hier klim je namelijk via richels en raamkozijnen omhoog. Net als in Assassin’s Creed wordt exploratie beloond. Er zijn namelijk objecten te vinden die jouw superkrachten sterker kunnen maken. Deze worden als je in de buurt bent door middel van de L3 knop op jouw mini-map aangegeven. Het upgraden van je krachten doe je door middel van de eerder genoemde verzamelvoorwerpen, maar ook door experience. Elke vijand die je dood geeft je ervaringspunten, die je kunt stoppen in krachten om hun effecten te verbeteren. Ook bevat de game een karma systeem, waarmee jij kan bepalen of je goed of slecht wordt. Zo moet je keuzes maken om mensen hun eten te geven of zelf het eten in beslag te nemen. Zulke keuzes veranderen niet alleen hoe mensen naar jou kijken, maar geven je andere upgrade mogelijkheden. Veel powers hebben namelijk Good en Evil upgrades. De twee zijn vaak totaal verschillend en je zult dus goed moeten kijken wat jij precies wilt met je personage. Jammer genoeg lijkt de game niet alleen qua verkenning op Assassin’s Creed. Net als in die game zijn veel missies hetzelfde. Er was wel afwisseling, maar vaak komt het neer op ‘Ga hier heen en doe iets, ga nu daar heen en doe hetzelfde’. inFamous heeft zeker weten potentie. De exploratie en het gebruik van superpowers is cool, maar op sommige gebieden was het het net niet. Het technische aspect van de game is (nog) niet goed, maar er is ons beloofd dat het eindproduct vele malen beter zal uitzien en presteren. De game komt in mei uit en zal exclusief voor de PlayStation 3 verschijnen. |
Views: 557 | Added by: Edbn |
Total comments: 0 | |