Main » 2009 » Februari » 22 » Destroy all Humans: Path of the Furon
01:52:34
Destroy all Humans: Path of the Furon
 
Het eerste deel van Destroy all Humans kwam in 2005 voor de Playstation 2 en Xbox uit, het spel had een goed gevoel voor humor en ook de gameplay was dik in orde. Ook het tweede deel van deze franchise werd goed door het publiek ontvangen. Nu, meer dan drie jaar na de release van het eerste deel, komt spelontwikkelaar THQ met Destroy all Humans: Path of the Furon. Heb je dus ooit al eens nagedacht hoe het zou zijn om eens een keer als een klein en gemeen buitenaards wezentje de mensheid een kopje kleiner te maken? Of een stad met de grond gelijk te maken met je eigen vliegende schotel? Dan is Destroy all Humans: Path of the Furon misschien wel een game voor jou, mocht je de kleine en grote blunders van deze game door de vingers zien.

 
Verhaal
In Destroy all Humans: Path of the Furon speel je Crypto, een buitenaards wezen met een grote hekel aan mensen. Het spel speelt zich 10 jaar na het origineel af en Crypto heeft inmiddels zijn oorspronkelijk doel uit het oog verloren. Crypto ging namelijk naar de aarde om daar menselijk DNA voor onderzoek te verzamelen. Het spel speelt zich nu af in de jaren 70, waarin Crypto een casino-eigenaar geworden is in de casinostad Las Paradiso. Door enkele opeenvolgende gebeurtenissen moet Crypto het opeens opnemen tegen de plaatselijke maffia en zo komen de problemen tot stand. Het feit dat Crypto opeens stemmen in zijn hoofd hoort helpt ook niet echt. Deze stem blijkt uiteindelijk te komen van een ander buitenaards wezen genaamd The Master, die in de Chinese stad Shen Long woont. The Master leert Crypto om beter met zijn telepathische vaardigheden om te gaan. De nieuwe bedreiging die Crypto af moet slaan is echter niet afkomstig van de mensen. Een mysterieus persoon stuurt namelijk Nexos op hem af, dat zijn buitenaardse wezens die men voor uitgestorven hield. Nu wil Crypto graag weten wie er achter deze samenzwering zit en gaat dus op onderzoek uit. Het verhaal is over het algemeen erg lineair maar heeft toch een paar twists waardoor je als gamer toch redelijk geboeid blijft door de gebeurtenissen die in de game plaatsvinden. Het verhaal in het spel wordt vooral duidelijk gemaakt aan de hand van gesprekken tussen Crypto en verschillende personages. Ook zijn er enkele cutscenes die er wel redelijk fatsoenlijk uitzien.

Gameplay
In Destroy all Humans heb je vijf grote gebieden waarin je vrij kunt rondstruinen. Je begint in Las Paradiso, een stad die verdacht veel lijkt op Las Vegas. Daarna ga je naar Sunnywood, een parodie op Hollywood. Ook kom je in de Chinese stad Shen Long, het Franse dorp Belleville en uiteindelijk kom je terecht op de vierde ring van Furon, zodra je de gebieden vrijgespeeld hebt zijn ze elk moment bereikbaar via je vliegende schotel. Je moet al deze gebieden echter wel eerst vrijspelen door missies te volbrengen, deze neem je aan van je collega Pox. Er zijn erg veel missies te doen in de game waaronder het ontvoeren van mensen, het vernietigen van gebouwen, iemand overhoren of zelfs een relatie opbreken. De missies klinken erg variërend, jammer genoeg is dit niet het geval. De missies zijn veel van hetzelfde, het draait uiteindelijk maar om een ding: het vernietigen van de mensheid. Dit wordt jammer genoeg na lange tijd repetitief, langdradig en uiterst vervelend. Aan de andere kant zitten er dan ook wel weer een paar missies tussen die wat meer vergen dan dingen opblazen, je moet soms ook iemand beschermen of een auto naar een bepaalde plek dragen met de vliegende schotel. De AI van Destroy all Humans is in één woord gewoonweg belabberd. De gewone mensen rennen meteen weg bij het minste of geringste gevaar, wat opzicht ook logisch is. De vijanden zijn echter oerstom. De besturing van Destroy all Humans is prima in orde, je loopt en kijkt rond met de joysticks, de rechtertrigger wordt voor het schieten gebruikt en met de linkertrigger raap je mensen en voorwerpen op met behulp van je telepathische krachten. Verder kun je Crypto ook nog laten springen en vliegen met een jetpack.


Wapens
Het wapenarsenaal is erg uitgebreid en heeft ook enkele nieuwe wapens. Zo heb je de Venus Human Trap, zodra deze afgeschoten wordt, tover je plotseling een gigantische, vleesetende plant tevoorschijn die iedereen in zijn buurt verorbert. Of een wapen waarmee je een zwart gat mee kunt creëren, die vervolgens alles en iedereen opzuigt. Ook keren oude wapens terug. Zo heb je bijvoorbeeld de Anal Probe, zodra je dit wapen afvuurt, gaat de kogel op zoek naar het achterwerk van een slachtoffer met alle gevolgen van dien. Ook beschikt Crypto over een vliegende schotel waarmee hij de stad met de grond gelijk kan maken. De vliegende schotel beschikt allereerst alleen over een laserstraal maar kan later ook uitgerust worden met bijvoorbeeld homing missiles. Niet enkel dient de vliegende schotel alleen dood en verderf. Het dient namelijk ook als HUB in het spel. Zodra je onder het vaartuig staat, dient elke actieknop voor een aparte functie. Met de ene knop kun je het wapenarsenaal en de vliegende schotel upgraden, met een andere knop kun je dan weer mediteren waardoor je telepathische vaardigheden verbetert worden. Je kunt met de vliegende schotel ook snel tussen een van de vijf gebieden wisselen. Je vliegende schotel is dus zowel je dodelijkste wapen, als ook je thuisbasis.

Jammer genoeg kun je de vliegende schotel niet overal waar je wilt parkeren. Elk gebied heeft slechts vijf plekken waar hij kan landen. Deze plekken zijn ten eerste moeilijk te vinden en je moet ze ook nog eens vrijspelen alvorens je ze wilt gebruiken. Maar wapens zijn niet de enige dingen waarmee je de vijanden in Destroy all Humans kunt vernietigen, Crypto beschikt namelijk ook over telepathische krachten. Je kunt met deze krachten mensen en objecten weggooien, jezelf in een ander persoon verplaatsen, de tijd stopzetten en ook kun je het hoofd van een mens opblazen. De telepathie is een leuke afwisseling van het gewone schietwerk in het spel, maar ook dit wordt op den duur vervelend. In Destroy all Humans is een belangrijk gedeelte van het spel het upgraden van je equipment. Je kunt je wapens, je uitrusting, je telepathische krachten en zelfs je UFO naar eigen smaak upgraden, hiervoor moet je echter wel menselijk DNA inleveren.

Humor
Een belangrijk kenmerk van deze game is de overdosis aan humor die in de game terug te vinden is. Deze humor in het spel valt niet te ontkennen, in elk gesprek komt minstens wel één grap aan bod. Sommige grappen zijn leuk, maar anderen zijn wel erg voorspelbaar, flauw, of zelfs racistisch. Maar na een tijdje worden eigenlijk alle grappen wel saai en oninteressant. Dit is opzich wel een teleurstelling, want Destroy all Humans staat toch al gauw bekend als een spel waarbij veel humor een erg belangrijk onderdeel is. Toch zijn er gelukkig nog best wel wat grappen waarmee je wel kunt lachen.

Audiovisueel
De grafische kant van Destroy all Humans is erg teleurstellend, de graphics zijn sterk gedateerd, de voice-overs en cutscenes zijn gewoonweg lelijk en ook zijn er nog veel bugs en glitches aanwezig. Zo zweven enkele slachtoffers een tijd lang in de lucht voordat ze verdwijnen of verdwijnt een doelwit plotseling onder de grond, het is gewoon heel chaotisch en onoverzichtelijk. Ook zijn de omgevingen vaak erg hoekig en zelfs het gezicht van Crypto is blokkerig; het is gewoon zwaar onder de maat voor een next-gen titel. Ook de gezichtsuitdrukkingen en bewegingen van de personages in het spel zijn sterk gedateerd. In sommige cutscenes bewegen de lippen zelfs helemaal niet. De muziek maakt de game dan weer een beetje goed, de liedjes passen erg goed bij de jaren 70 en het doet sterk denken aan de hippietijd. Dit is dan wel weer een pluspunt van het spel en het vrolijkt je ook wel weer op als je weer een leuk liedje hoort.

 
Multiplayer
Naast de singleplayer bevat Destroy all Humans ook een zeer beperkte multiplayer. Je kunt offline tegen iemand anders vechten, maar er is jammer genoeg geen co-opmodus aanwezig, wat opzich wel een gemiste kans is. In het totaal zijn er slechts drie minigames waarin je het tegen een andere speler kunt opnemen. De eerste heet Ion Soccer. Je moet in deze game een bal in het doel van je tegenstander zien te krijgen door middel van een van je wapens, namelijk de Ion Detonator. Degene die aan het eind de meeste goals gemaakt heeft, wint het spel. De tweede minigame heet Brain-O-Matic, hierbij moet je zoveel mogelijk mensen door middel van je telepathische krachten in een machine krijgen voor het verzamelen van hun hersenen. De speler die de meeste mensen in de machine gegooid heeft, wint het spel. De derde en laatste minigame van Destroy all Humans heet Abductorama. In deze minigame moet je zolang mogelijk een bal in bezit houden. Als je deze bal in je bezit hebt, wordt er een balkje opgevuld, zodra deze vol is, win je het spel. Ondertussen moet je tegenstander proberen om de bal juist in zijn bezit te krijgen. Als geen van beide balkjes vol zijn aan het eind van de minigame, wint degene wiens balkje het meest vol is. De minigames zijn best amusant voor een tijdje maar gaan op den duur toch ook erg veel op elkaar lijken. De minigames voelen ook aan alsof ze er op het laatste moment nog snel in geplaatst zijn .
 
Conclusie
Destroy all Humans: Path of the Furon had best een leuke game kunnen worden. Als de ontwikkelaars bij THQ iets meer aandacht hadden besteed aan de graphics, bugs en glitches, had deze game zeker een beter cijfer gekregen. Jammer genoeg worden de missies in het spel erg snel saai en langdradig. De humor waar Destroy all Humans om bekend staat is dit keer ook weer aanwezig. Jammer genoeg zijn de grappen op den duur niet meer zo leuk en je gaat je er soms zelfs aan irriteren. Enkele lichtpuntjes van de game zijn dan wel weer de wapens. Ook is het vliegen in de vliegende schotel best amusant en met het upgraden van je eigen arsenaal ben je ook wel weer een tijdje zoet. Deze game zou het veel beter gedaan hebben als de ontwikkelaars er een co-opmodus of online modus ingezet zouden hebben, en ook hadden er veel meer minigames aanwezig kunnen zijn. Je raakt uiteindelijk snel op dit spel uitgekeken, en dat is jammer. Dit spel had namelijk genoeg potentie, maar maakte geen gebruik van zijn kansen.
Views: 669 | Added by: Edbn
Total comments: 0
Only registered users can add comments.
[ Registration | Login ]

Inloggen

@ArmyofRefleX

 

Kalender

«  Februari 2009  »
Zo Ma Di Wo Do Vr Za
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728