Main » 2011 » Mei » 1 » Preview: Saint's Row: The Third
18:55:22
Preview: Saint's Row: The Third
Middelmatige graphics en een slap verhaal haalden de funfactor van Saints Row 2 iets naar beneden. Het antwoord van deel 3? Pimps in autotune, veel crotch attacks en een uiterst pijnlijk seksspeeltje.
 
Saints Row 2 was ongetwijfeld één van de meest krankzinnige games van 2008. Saints Row: The Third zal hier zeker niet aan onderdoen. Onschuldige burgers neermaaien in rare kostuums en omaatjes in hun kruis trappen, Saints Row is terug!
 
Saints Row: The Third distantieert zich bewust steeds verder van de wat serieuzere invalshoek van GTA IV en wil de speler overspoelen met what-the-fuck?-momenten. Een voorbeeldje: Volition heeft voor elk wapen een speciale crotch attack ontwikkeld. Een aanval die, zoals de naam al doet vermoeden, moes maakt van de edele delen. What the fuck? Inderdaad, we zeiden het al.
 
Instant Action
Na het eerste deel van Saints Row ontwaakte je personage uit een diepe coma, waardoor het niet onlogisch was dat je in de sequel opnieuw onderaan de ladder moest beginnen. Gelukkig beseft Volition dat ze dat ons geen tweede keer kunnen aandoen in Saints Row: The Third. Je personage is nog steeds de ongenaakbare leider van de Saints. Je hoeft je dus niet meer bezig te houden met kruimeldiefstallen en kleine misdrijven. Je bent de baas en doet gewoon waar je zin in hebt. Of bedrijfsbeheer en management van je ondergschikten daar ook bij horen? Natuurlijk niet, dit is Saints Row, je doet alleen de vette shit zelf. De Saints zwaaien de plak in Stillwater, de stad die in de eerste twee delen het strijdtoneel was. De Saints' hun no-nonsense aanpak is intussen zo populair geworden bij de jeugd dat er zelfs boterhammendozen en andere merchandise van hen in omloop zijn.
 
Dubbele skydive
Zonder enige criminele concurrentie kan de organisatie zich zorgeloos bezighouden met de meest lucratieve dievendaden, zoals het beroven van banken. Nadat ze een schijnbaar niet te kraken kluis met een helikopter losrukken en zo het halve gebouw in de vernieling helpen, heeft de eigenaar van de bank er genoeg van. Hij blijkt lid te zijn van The Syndicate, een machtig conglomeraat van verschillende criminele organisaties dat zich doodergert aan de onverfijnde manier waarop de Saints hun ambacht uitoefenen. Maar The Syndicate wil erover praten en dat bij voorkeur op tien kilometer hoogte, in de buik van een jumbojet. Je personage, meestal Boss genoemd, en oude bekenden Shaundi en Johnny Gat gaan in op de uitnodiging, maar ze zijn niet bepaald opgezet met wat ze te horen krijgen. Ze schieten het voorstel om de Saints te laten samensmelten met The Syndicate af. Letterlijk wel te verstaan. Het vliegtuig houdt het na een resem kogelinslagen voor bekeken, neemt een flinke duik naar beneden en dumpt met dank aan de zwaartekracht zijn hele cargo de frisse buitenlucht in. Uiteraard gaat het vuurgevecht hier ongestoord verder en probeer je als een van de weinigen met een valscherm de vallende Shaundi in te halen.
 
GTA is saai
Na God of War III is dit de zoveelste game met een interactieve vrije val, totdat het neerstortende vliegtuig nog een laatste poging doet om je in volle vlucht te rammen. Boss duikt nog vakkundig door de voorruit van het gestel en na een korte, maar buitengewoon explosieve doortocht heelhuids langs de laadruimte terug naar buiten vliegt. Niet meteen het soort lineare gameplay dat je van een free-roamer verwacht. En toch zal dit soort hectische gameplay meer regel dan uitzondering zijn in deze Saints Row. Een open wereld biedt heel wat gameplaymogelijkheden, maar naar loop van tijd raken deze mogelijkheden ook uitgeput natuurlijk. Telkens van punt A naar punt B rijden en daar een licht gevarieerde opdracht uitvoeren, kan behoorlijk saai worden. Daarom zijn 75% van de missies 'costum' gemaakt, zodat Volition alle kanten uit kon gaan met de gameplay. De ontsnapping uit het neerstortende vliegtuig is zo'n custom missie.
 
Latexpony in autotune
Een ander voorbeeld is het redden van een zekere Zimos. Hij is de oudste pimp van Steelwater, de stad waar het hoofdkwartier van The Syndicate gevestigd is en het nieuwe strijdtoneel van Saints Row 3. Nog opvallender dan zijn schreeuwerige, paarse outfits zijn de gevolgen van een tracheotomie, een noodoperatie waarbij er een ademgat in zijn luchtpijp gemaakt werd. Roken doet hij simpelweg door een sigaret in het extra luchtgat te steken en praten gebeurt via een voicebox die al zijn dialogen in autotune omzet. Hij wordt aanvankelijk getolereerd door The Syndicate, maar aanhoudend contact met enkele verkeerde vrienden doet hem in een kerker belanden. Pikant detail: de beste man droeg op het moment van zijn ontvoering een gimp suit - je weet wel, zo'n nauw aansluitend latexpak - in de vorm van een pony. Tijdens de reddingsactie trekt Zimos als latexpony een riksja voort door een ondergronds gangenstelsel  terwijl jij een legertje sm-slaven probeert af te schudden. Zimos is achteraf zo dankbaar dat hij van dan af je persoonlijke gids in het spel wordt en je in zijn beste autotune uitleg geeft over de interessante plekjes van Steelwater.
 
Flubberknuppel
Hoog tijd om het te gaan hebben over de nieuwe wapens, bij voorkeur uit te proberen op willekeurige voorbijgangers. Als eerste de dildoknuppel, een stevig geval van een halve meter dat tijdens het lopen heen en weer wiegt. Yup, what the fuck? Het is verontrustend hoe realistisch het ding op bewegingen reageert en vlot in alle richtingen meebuigt. We beklagen de medewerker die dagenlang bezig is geweest om de physics van dit speeltje op punt te stellen. Hoe de crotch attack van dit wapen eruit ziet? Dat laten we even aan jullie verbeelding over. Een paar gemolesteerde voorbijgangers en een paar minuten verder zal er in de verte een groepje Luchadores opduiken, een van de lidgroeperingen van The Syndicate. Het betreft een flamboyante verzameling Mexiaanse worstelaars die geleid worden door Killbane, een aan lager wal geraakte vechter die er alles aan doet om de spotlight op zichzelf en zijn onafscheidelijke masker te houden.
 
Call of Duty?
Boss zal al snel een laser op de ongewenste bendevorming mikken, vervolgens een airstrike inroepen en het groepje Luchadores van de kaart vegen. Inderdaad, het is bizar om te zien hoe vroeg in de game je al over dit soort wapens beschikt. Het lijkt wel Call of Duty: Gang Warfare en ook het volgende wapen zou in zo'n game niet misstaan. Met een predator drone stuur je een onbemand vliegtuigje de lucht in dat zowel gewone als precisiebommen kan droppen. Die preciesiebommen hebben op hun beurt weer ingebouwde camera's, zodat je deze met de analoge sticks op je gewenste doelwit kan laten zakken. We zijn er echter nog niet. Zo is er de RC Gun, een wapen dat je over eender welk voertuig de controle geeft door er een besturingschip op af te schieten. Via een ingezoomd satellietbeeld manoeuvreer je zo het voertuig zonder zelf gevaar te lopen. Zo kan je de controle over een rivaliserende bendeauto nemen, enkele nietsvermoedende politieagenten omver kegelen en de arm der wet sluw naar je hand zetten.
 
Reality climax
Een belangrijk element in de reeks is customization. Het aanpassen van je personage is dit keer nog verder doorgedreven. Een naakte piraat of ninja met overgewicht hadden we zelf nog kunnen bedenken, maar ook een zilverkleurige hillbilly met travestieneigingen behoort tot de mogelijkheden. Volition wil dan ook dat de speler zijn personage zo belachelijk kan maken als hij zelf wil, zonder dat de vooruitgang in de game daardoor belemmerd wordt. Wil je rondlopen als een androgyne papzak? Go for it. Nieuw is dat de stad zelf gedeeltelijk aangepast kan worden door bepaalde gebouwen te veroveren en tot imposante wolkenkrabbers te promoveren. Ook het pimpen van auto's is verder uitgebouwd, net als het aanpassen van wapens. Dat kon al in deel 2, maar wapenbonussen waren toen gebonden aan specifieke activiteiten. Nu staan er voor elk wapen vier upgrades klaar, waardoor je bijvoorbeeld een simpele shotgun in een zogenaamde Gravedigger kan transformeren, een handkanon met drie lopen. Upgrades en andere nieuwe snufjes verdien je door respect in te leveren. Dat respect krijg je door vijandige wijken over te nemen en extra activiteiten uit te voeren. Zo is er Tank Mayhem, waarbij je in een tank zoveel mogelijk brokstukken moet maken en Professor Ganki's Super Ethical Reality Climax, een spelprogramma dat nog vreemder is dan de Japanse inspiratiebron.
 
Belgische wapenhandelaar
Het verhaal en de personages werden tijdens Saints Row 2 wat naar de achtergrond verdrongen omdat Volition de speler constant wou overstelpen met over-the-top actie. Volition heeft echter aangegeven dat in Saints Row: The Third deze twee aspecten nu wel een prominentere rol krijgen. Qua personages geloven we ze zeker, een autotunende pimp in een ponypak zijn we in games namelijk nog niet vaak tegengekomen. En voor ons Nederlanders is het natuurlijk maar al te leuk dat de baas van The Syndicate een onderkoelde wapenhandelaar van Belgische afkomst is. Het verhaal zal vol onderbroekenhumor zitten, dat is zeker. Of het daardoor ook memorabel wordt? Moeilijk te voorspellen. De graphics van de game, dat andere grote minpunt van het vorige deel, is volgens Volition flink aangepakt. Zelf geeft de ontwikkelaar toe dat deze inderdaad niet van hoog niveau waren, maar dat ze de engine inmiddels verbeterd hebben en de consoles beter onder de knie hebben. Het optimaliseren van de engine komt ook de gameplay ten goede. Eenvoudig voorbeeld: meer voetgangers en auto's in het straatbeeld verhogen de kans op gezellige chaos. Die chaos zal zich nu ook vaker binnenskamers afspelen dankzij het fors aantal toegenomen binnenlocaties. Maar wie houdt zich er nou met graphics bezig als je een auto kan carjacken door met een dropkick naar binnen te springen en in een vloeiende beweging de bestuurder naar buiten te trappen? Waarom iets op de normale manier doen als je er ook een holy shit-moment van kan maken?
 
In het kort
Gamers die niet vies zijn van wat gratuite geweld en aangebrande humor, hebben bij dezen weer iets om naar uit te kijken. Al was het maar om die dildoknuppel eens grondig uit te testen.

 
Categorie: Saints Row: The Third | 1338 keer bekeken | Geplaatst door Edbn
0 reacties
Only registered users can add comments.
[ Registration | Login ]

Inloggen

@ArmyofRefleX