Main » 2011 » Juni » 29 » Preview: Assassin's Creed: Revelations
17:51:06
Preview: Assassin's Creed: Revelations
Zelden zo'n frustrerend einde van een game meegemaakt als bij Assassin's Creed: Brotherhood. Ubisoft liet ons achter met te veel vragen en een knagend verlangen naar antwoorden. Met de aankondiging van Assassin's Creed: Revelations lijkt het er echter op dat de verlossing eindelijk nabij is.
 
Gerimpelde verrassing
Toen de eerste informatie van Assassin's Creed: Revelations bekendgemaakt werd, hoorden we vooral veel gemor. "Alweer geen volwaardig nieuw deel" en "Alweer op stap met Ezio" waren zowat de meest gehoorde opmerkingen, ondanks het feit dat het algemeen geweten was dat het verhaal van Ezio sowieso als trilogie opgevat werd. Dat Revelations het laatste kunstje van de edelman wordt, mag duidelijk zijn. De ooit zo onstuimige Florentijn is geen jonge playboy meer die enkel wraak wil nemen op de moordenaars van zijn broers en vader, maar een geroutineerde Assassijn van een jaar of vijftig. Door de jaren heen heeft hij er zijn levensdoel van gemaakt om het geheim van de Tempeliers te ontrafelen. Dat geheim bevindt zich niet in Rome of Venetië, maar in de eeuwenoude bibliotheek van van Masyaf. Inderdaad, hetzelfde Masyaf van je verre voorvader uit de eerste Assassin's Creed. Eens in Maysaf aangekomen, ontdekt Ezio dat er een uitermate krachtig artefact binnen de verstevigde muren van de burcht bevindt. Als de Tempeliers dat artefact bemachtigen, is het afgelopen met de Assassins en dreigen er donkere tijden voor de wereldbevolking. Om toegang te krijgen tot de burcht, moet onze kranige bejaarde vijf sleutels opsporen in het kosmopolitische Constantinopel. Daar komt hij echter terecht in de opvolgingsstrijd voor de Ottomaanse troon, terwijl ook de laatste erfgenaam van de voormalige Byzantijnse leiders zijn deel van de koek wil.
 
Tower defense 2.0
In Assassin's Creed: Revelations is er veel tijd gestoken in het ontwerpen van de stad. Constantinopel is niet zomaar één grote stad, het is eigenlijk een verzameling van vier verschillende stadsdelen. Te weten Constantin, Beyazid, Imperial en Galata. Afhankelijk van waar je rondloopt, zal je anders behandeld worden. In sommige stadsdelenkan je ongestoord je gang gaan, terwijl je op andere locaties bij de minste onraad een leger bewakers achter je aan krijgt. Op die manier verhoogt het strategiegehalte van de game we ook terug in de Assassin's Dens, de spirituele opvolgers van de Borgia Towers uit het vorige deel. De opzet van het veroveren blijft hetzelfde, maar in plaats van ze nadien plat te branden, is het nu de bedoeling ze uit te bouwen tot verzamelplaatsen voor je Assassins. Vanuit de torens kan je ze op missie sturen naar andere steden in het Middelandse Zeegebied. De moeilijkheid bestaat erin dat veroverde torens ook opnieuw ingenomen kunnen worden door Tempeliers. Wie denkt dat dit betekenloze zijmissies zijn, komt bedrogen uit. In de buurt van door Tempeliers gecontroleerde torens mag je een verhoogde aanwezigheid verwachten van Byzantijnse bewakers, wat de moeilijkheidsgraad flink de hoogte injaagt.
 
Oude bekenden
Ezio wordt nog steeds 'aangestuurd' door ervaringen van Desmond, zij het op een licht aangepaste manier. Op het eind van Assassin's Creed: Brotherhood kwam die laatste immers in diepe coma terecht. De gebeurtenissen in Revelations worden deze keer niet volledig ingegeven door de Animus, maar ook door Desmonds ijldromen in de coma. Terwijl zijn verstand alle puzzelstukjesin elkaar probeert te laten passen, gaat hij op wandel door een surreële droomwereld waarin al zijn door de Animus gefilterde ervaringen samenkomen. Door die vreemde situatie keert er nog een andere oude bekende terug. Ook Altaïr steekt de kop op. Niet via een kleine acte de présence zoals in Assassin's Creed II, maar als volwaardig speelbaar personage. En laat dat nu net een van de meest interessante wendingen zijn in dit derde deel van de Ezio-trilogie. Door het verzamelen van de vijf sleutels in Constantinopel herbeleeft Ezio vijf sleutelmomenten uit het leven van Altaïr. Het gaat hier niet om willekeurige, trivale gebeurtenissen, maar gebeurtenissen die Ezio opheldering geven over een aantal cruciale momenten uit het leven van zijn illustere voorvader, verspreid over een levensloop van meer dan zeventig jaar. Zo zien we onder meer hoe Altaïr leider wordt van de Assassins en hoe hij aan zijn einde komt. Bovendien onthult Maysaf stukje bij beetje zijn geheimen, waarvan enkele ongetwijfeld voor een flinke verrassing zullen zorgen.
 
Nieuw speelgoed
Ezio is zoals gezegd een stuk ouder geworden sinds de gebeurtenissen in Brotherhood en heeft ook een aantal nieuwe technieken en wapens tot zijn beschikking. De belangrijkste toevoeging is de creatie van bommen. Overal in de stad zijn ingrediënten terug te vinden en afhankelijk van de gekozen samenstelling kan je verschillende ploftuigen maken. Volgens de eerste berichten zullen er tussen de honderdvijftig en driehonderd verschillende creaties nodig zijn, gaande van gewone explosieven over gifbommen tot afleidingsmateriaal. Daarnaast beschikt Ezio nu ook over een Hookblade, een wapen dat zowel voor gevechts- als navigatiedoeleinden gebruikt kan worden. Niet alleen kan hij in gevechten vijanden Scorpion-gewijs naar zich toe trekken en zelfs over zijn schouder gooien, de Hookblade maakt het ook mogelijk om via bijvoorbeeld waslijnen tussen twee uit elkaar liggende gebouwen te glijden. Op die manier kan Ezio, bengelend tussen twee gebouwen, spectaculaire air assassinations uitvoeren.
 
Ervaren rot
Naast de Hookblade en de bommen brengt ook Ezio's gevorderde leeftijd nieuw talent met zich mee. Wat in de vorige AC-games bekend stond als Eagle Vision heet nu Eagle Sense. Waar Eagle Vision vooral gebruikt werd op glyphs te zoeken en doelwitten te vinden in de massa, is de rol van Eagle Sense veel actiever. Ezio kan zich nu focussen op een bepaald personage en zien welke route hij aflegt, om er vervolgens op te anticiperen en bewakers bijvoorbeeld achter een hoek op te wachten. Het is met andere woorden een extra hulpmiddel geworden om de gewoontes van personages beter in te schatten en daarvan gebruik te maken om voor een andere aanpak te kiezen. Het is voor Ubi niet de bedoeling om de game op deze manier makkelijker te maken, maar wel om de speler meer opties te geven en het spelplezier te verlengen.
 
Multiplayerfacelift
Naast een flink aantal nieuwigheden in de singleplayer, krijgt ook de multiplayer een stevige makeover. Er zijn niet alleen nieuwe personages, zoals de Crusader en de Vizier, maar er zijn ook een aantalgameplayvernieuwingen doorgevoerd om de multiplayerervaring te verbeteren. Het matchmaken heeft een verbeterd systeem gekregen en daarnaast zijn leaderboards en clanvorming mogelijk. Tevens kan iedereen zijn eigen personage creëren, startende vanaf een van de twaalf basispersonages. Zo kan je je alterego volledig naar eigen smaak aanpassen. Met de wijzinging van de locatie, krijgen we logischerwijs ook te maken met nieuwe maps voorgeschoteld. Het bloedvergieten plaatst zich nu onder meer naar het Griekse eiland Rodos en de oude steden Jeruzalem en Antiochië.
 
Losse eindjes
De grootste vernieuwing vinden we echter terug in de nieuwe Hijack-modus, waarbij het de bedoeling is een kist te vinden en die zolang mogelijk in bezit te houden. De moeilijkheid bevindt zich in het feit dat er op elke map maar één kist te vinden is en dat de radat van de andere spelers de speler met de kist markeert. De eigenaar van de kist mag zich dus gaan opmaken voor een stresserend een-tegen-allen-verhaal. Het enige voordeel dat de vluchter heeft, is dat hij bij het veroveren van de kist weggespawned wordt van de actie. Het is dan zaak om zo snel mogelijk in het volk op te gaan of om een veilige schuilplaats te bereiken via de daken. De speler die na het verstrijken van de tijd de meeste punten verzameld heeft, mag zich de winnaar noemen. De multiplayer is geen losstaande extra. Wie zich in de multiplayer verdiept, zal via zogenaamde Story Quests een beter inzicht krijgen in het reilen en zeilen van Abstergo. Door bepaalde acties uit te voeren en doelstellingen te behalen, onthullen we langzaam meer details over de organisatie. Assassin's Creed: Revelations biedt dus in alle opzichten een volwaardig antwoord op alle vragen een antwoord die na Brotherhood onbeantwoord bleven.
 
In het kort
Assassin's Creed: Revelations moet de grote afsluiter worden van de Ezio-trilogie. Inmiddels zijn we erg enthousiast over de game en deze zou dan ook wel eens de beste aflevering uit de reeks kunnen worden.

 
Categorie: Assassin's Creed: Revelations | 1265 keer bekeken | Geplaatst door Edbn
0 reacties
Only registered users can add comments.
[ Registration | Login ]

Inloggen

@ArmyofRefleX