Main » 2011 » December » 28 » De games van 2012: Categorie 4
18:02:26
De games van 2012: Categorie 4
We bevinden ons inmiddels in de laatste vier dagen van het jaar en dat betekent dat het alweer de beurt is aan categorie 4 van games die je zeker in de gaten moet houden in 2012. Nu zijn we nog steeds niet aangekomen bij de absolute toppers van het komende jaar, maar er zitten zeker games tussen die velen met enthousiasme zullen verwelkomen.
 
Ridge Racer Unbounded 
Ontwikkelaar: Bugbear Entertainment | Uitgever: Namco Bandai | Release: 2 maart 2012

Wat is het: Unbounded is een compleet andere richting ingeslagen. De nieuwe titel in de langlopende racefranchise bevat destructie en instortende gebouwen. Wacht even, is dit nog Ridge Racer?

Waarom wel: Hoewel het spel weinig originaliteit toont, gebruikt het de beste elementen uit goede arcaderacers. Creëer je eigen circuits en deel ze online.

Waarom niet: Het lijkt te veel een combinatie te worden van Burnout en Split/Second, waarbij de game zijn eigenzinnige smoel compleet is verloren.

Metal Gear Rising: Revengeance 
Ontwikkelaar: Platinum Games | Uitgever: Konami | Release: 2012

Wat is het: Spectaculaire hack-and-slash-acties maken van Raidens solo-avontuur iets speciaals binnen de Metal Gear-reeks. Vanquish- en Bayonetta-ontwikkelaar Platinum Games moet de game naar een hoger niveau tillen.

Waarom wel: Filmische hack-and-slash-actie gemaakt door het sublieme Platinum Games. Raiden verwezenlijkt de droom van iedere nerd door zowel cyborg als ninja te zijn.

Waarom niet: Wat we hebben gezien heeft weinig tot niets met de bekende Metal Gear-gameplay te maken. Wat voegt het gebruik van de Metal Gear-personages en -licentie toe?

Sly Cooper: Thieves in Time 
Ontwikkelaar: Sanzaru Games | Uitgever: SCEE | Release: 2012

Wat is het: In het vierde deel van de stealth-platformreeks Sly Cooper is het boek vol familiegeheimen, het Thievius Raccoonus, kwijtgeraakt in een andere tijd. Het is aan meesterdief Sly en zijn bende om het boek terug te vinden voordat het in verkeerde handen valt.

Waarom wel: Hoewel er een nieuwe ontwikkelaar aan het roer staat, lijkt deel vier alle elementen te bevatten die de serie zijn bekendheid hebben gegeven. Zelfs de stemacteurs van de bekende personages keren allemaal terug.

Waarom niet: De originele ontwikkelaar van de serie, Sucker Punch Productions, is niet betrokken bij dit nieuwe deel. Sanzaru Games heeft voornamelijk ervaring met overzettingen van bestaande titels.

Port Royale 3 
Ontwikkelaar: Gaming Minds | Release: Q2 2012

Wat is het: Een real-time strategiespel waarin je de rol van kapitein van een schip op je neemt in het Caribische gebied van de zeventiende eeuw. Bevaar de zeeën als avonturier of als handelaar en ga de strijd aan om de koloniën als één van de vier grootmachten van die tijd: Spanje, Frankrijk, Engeland of natuurlijk Nederland.

Waarom wel: Buiten de campagne heeft dit deel ook een free-play-modus waarin je de rol van avonturier of handelaar zelfs kan combineren. Het is altijd leuk om in een game ons vaderland te vertegenwoordigen.

Waarom niet: Hoewel we het toejuichen dat PC-ontwikkelaars hun games ook voor de consoles beschikbaar maken, zetten we onze vraagtekens bij een complexe game als Port Royale, waar een toetsenbord veel praktischer voor is.

Papo & Yo  
Ontwikkelaar: Minority | Uitgever: SCEE | Release: 2012

Wat is het: Avonturenspel waarin je als het jongetje Quico je beste vriend Monster van zijn kikkerverslaving af moet helpen. Het vertelt op een speelse manier een zwaar thema (drank- en drugsverslaving).

Waarom wel: Zeer interessant verhaal gebaseerd op de zware jeugd van de ontwikkelaar. Puzzels zijn op een fantasierijke manier uitgewerkt.

Waarom niet: Het is nog afwachten hoe uitdagend de puzzels zijn, tot nu toe zien ze er vrij simpel uit. De nadruk komt misschien teveel op het verhaal te liggen.

Asura’s Wrath 
Ontwikkelaar: CyberConnect2 | Uitgever: Capcom | Release: 24-02-2012

Wat is het: Over the top actiespel waarin halfgod Asura op wraak uit is om zijn dochter te redden. Een kruising tussen Aziatische mythologie en sciencefiction met eindbazen die groter zijn dan een planeet.

Waarom wel: De ontwikkelaar toonde met de Ultimate Ninja-reeks dat het met imposant ogende gevechten wel uit de voeten kan. Habben we al gezegd dat de eindbazen groter zijn dan een planeet?

Waarom niet: Het risico van een overvloed aan quick-time events en weinig echte gameplay ligt op de loer. Het spel heeft een hoge ‘Japanse rariteiten’-factor.

Virtua Fighter 5: Final Showdown 
Ontwikkelaar: SEGA | Uitgever: SEGA | Release: Q3 2012

Wat is het: Uitgebreide digitale versie van Virtua Fighter 5, genaamd Final Showdown. Virtua Fighter 5: Final Showdown bevat twee extra personages, een vernieuwde balans tussen de vechters en verbeterde animaties.

Waarom wel: Meest uitgebreide en gebalanceerde versie van Virtua Fighter 5 tot dusver.

Waarom niet: Er verschijnen genoeg nieuwe vechttitels in 2012.

Dust 514 
Ontwikkelaar: CCP | Uitgever: SCEE | Release: Q2 2012

Wat is het: Een futuristische first-person shooter met strategische elementen die zich afspeelt in het universum van EVE Online. De werelden van Dust 514 en EVE Online worden met elkaar verbonden waardoor er voordelen kunnen ontstaan voor beide partijen.

Waarom wel: Grootschalige gevechten te voet en met voertuigen in grote maps. Externe invloeden door connectie met EVE Online.

Waarom niet: Zijn fervente EVE-spelers niet teveel bevoorrecht in de Dust 514-strijd?

Soulcalibur V 
Ontwikkelaar: Namco Bandai | Uitgever: Namco Bandai | Release: Q1 2011

Wat is het: Deel vijf in de legendarische vechtgamereeks waarbij vooral de grootte van je zwaard telt. Er zijn weer een aantal nieuwe personages van de partij en het onbegrijpelijke verhaal gaat verder waar het gestopt was.

Waarom wel: De makers beloven trouw te blijven aan de reeks en daarnaast meer dynamiek en snelheid in de game te stoppen.

Waarom niet: Zorgt de nieuwe dynamiek er niet voor dat trouwe fans zich wat gepasseerd voelen omdat de ontwikkelaars een nieuwe doelgroep proberen aan te spreken?

Spec Ops: The Line 
Ontwikkelaar: Yager Development | Uitgever: 2K Games | Release: 2012

Wat is het: Enorme zandstormen veranderen Dubai in een vervallen stad in deze third-person shooter. De nadruk ligt op verhaalvertelling en het maken van morele keuzes. De setting van Dubai zorgt daarnaast voor een opvallend uiterlijk.

Waarom wel: Voor het verhaal lijkt er goed gekeken te zijn naar hoe boeken een verhaal vertellen: minder nadruk op de gebeurtenissen en meer nadruk op intrigerende thema’s.

Waarom niet: De gameplay oogt vrij standaard. Iets dat de multiplayerbèta van vorig jaar ook al deed vermoeden.

Aliens: Colonial Marines 
Ontwikkelaar: Gearbox Software | Uitgever: SEGA | Release: eerste helft 2012

Wat is het: Een first-person shooter waarin je heel, heel, heel erg veel aliens kapot schiet. Veel enge geluiden, vreemde schaduwen en andere toffe Alien-clichés komen aan bod.

Waarom wel: Aliens vervelen nooit. Ontwikkelaar Gearbox Software heeft de nodige ervaring met shooters opgebouwd over de loop van jaren en is groot fan van de Alien-reeks. Men kent het bronmateriaal door en door, en maakt daar slim gebruik van.

Waarom niet: Gearbox voegt hier en daar wat kleine eigen elementen toe, maar juist deze dingen komen wat onpasselijk over. Wat doet een überalien daar opeens tussen de 'normale' griezels?

DmC: Devil May Cry 
Ontwikkelaar: Ninja Theory | Uitgever: Capcom | Release: 2012

Wat is het: DmC: Devil May Cry speelt zich, anders dan zijn voorgangers, af in een parallel universum van de DmC-reeks. Door middel van imposante combo's met zwaard en vuurwapen houd je demonen op afstand. Capcom heeft de ontwikkeling over gegeven aan een Westerse studio, niemand minder dan Enslaved- en Heavenly Sword-ontwikkelaar Ninja Theory.

Waarom wel: DmC belooft vlotte actie te combineren met humor in een interessante setting.

Waarom niet: Jonge Dante herinnert ons niet aan de toffe Dante zoals wij die kennen. Het lijkt meer Devil May Cry Baby. Waarschijnlijk door de invloed van ontwikkelaar Ninja Theory.

Dead or Alive 5 
Ontwikkelaar: Team Ninja | Release: 2012

Wat is het: Het nieuwste deel van een vechtspellenreeks die vooral bekend staat om twee ‘grote’ punten: stuiterende borsten en meerlagige arena's. Het strijdtoneel, zoals een instortende wolkenkrabber, heeft ditmaal meer invloed op de gevechten dan pure show en kan bewuster in je voordeel gebruikt worden.

Waarom wel: Stuiterende borsten vervelen niet. Gevechten ogen snel en spectaculair als vanouds.

Waarom niet: Vechtspellen moeten vooral draaien om de gevechten, niet om factoren daarbuiten.

Starhawk 
Ontwikkelaar: Lightbox | Uitgever: SCEE | Release: 2012

Wat is het: Spirituele opvolger van Warhawk. Starhawk is een third-person shooter gecombineerd met real time strategy-elementen. Zo kunnen spelers tijdens het schieten gebouwen vanuit de ruimte op het planeetoppervlak laten schieten en deze direct gebruiken voor strategische doeleinden.

Waarom wel: Het kunnen bouwen van forten en barrières moet het samenwerken in de game een nieuwe tactische laag geven. Online functies worden beter en uitgebreider dan in Warhawk.

Waarom niet: Wie zit er te wachten op een singeplayermodus? Wij niet, in ieder geval.

Tom Clancy's Ghost Recon: Future Soldier
Ontwikkelaar: Ubisoft | Uitgever: Ubisoft | Release: 6 maart 2012

Wat is het: Future Soldier mengt futuristische gadgets met tactvolle gameplay. Zo kan de speler zogenaamde drones besturen en schuilen onder een geavanceerde onzichtbaarheidsmantel.

Waarom wel: De gadgets lenen zich voor leuke spelsituaties, zeker in coöp. De game oogt dankzij de vele shoot-outs spectaculairder dan ooit tevoren.

Waarom niet: Van een Ghost Recon-game verwachten we juist het tegenovergestelde van ‘spektakel’. Neemt de serie niet te veel afstand van zijn roots?

PROTOTYPE 2
Ontwikkelaar: Radical Entertainment | Uitgever: Activision | Release: 24 april 2012

Wat is het: New York is één grote bende door een gevaarlijk virus. In de post-apocalyptische wereld is het aan de nieuwe protagonist James Heller (die net als in het eerste deel van vorm kan veranderen) om wraak te nemen op het hoofdpersonage uit het eerste deel, die het virus door de stad verspreidde.

Waarom wel: Als je het eerste deel hebt gespeeld, weet je dat Prototype een heerlijke open wereld heeft waar je totale destructie en chaos kunt creeëren. Leuk voor de sadistische buien.

Waarom niet: De missies waren in het eerste deel nogal repetitief. Hopelijk valt dit vervolg niet in dezelfde valkuil.

 
Categorie: De games van... | 442 keer bekeken | Geplaatst door Edbn
0 reacties
Only registered users can add comments.
[ Registration | Login ]

Inloggen

@ArmyofRefleX