Main » 2013 » April » 18 » De details van FIFA 14
16:16:05
De details van FIFA 14
FIFA 14 is in de maak en dat mag voor niemand als een verrassing komen. Jaarlijks kondigt EA Canada de nieuwe veranderingen in de franchise aan. Voor de laatste uitvoering van de game staan minimale veranderingen op het schema om de game realistischer te maken. Dit zegt natuurlijk niets, maar het kan een teken zijn dat er achter de schermen hard gewerkt wordt aan FIFA 14 voor de next-gen consoles.

Dit is FIFA 14 
Nieuwe spelmodi of uitgebreidere online-gameplay, daarover is niets verteld tijdens de presentatie van FIFA 14. Het zijn de kleine veranderingen in draai-, dribbel- en afrondingsacties die FIFA 14 dichter bij het hedendaagse voetbal moeten brengen. Kijk eens naar de gemiddelde voetballer die een sprintje trekt met de bal. Die bal rolt niet constant twee meter voor de speler uit, meestal rolt de bal verder door naarmate de speler langer en sneller sprint. Dit moet ook gaan gebeuren in FIFA 14, spelers met lagere skills hebben de bal minder onder controle in lange sprintjes dan vaardigheidsspelers als Cristiano Ronaldo en Lionel Messi, die meer controle over de bal uitoefenen. 

Deze spelers krijgen op hun beurt weer minder kans om zo’n lange sprint in te zetten, daarvoor zal eerst een verdediger gepasseerd moeten worden. De verdediging zal, zo mogen we opmaken uit de presentatie, korter op de man gaan verdedigen. Zit er nu nog een aantal meter tussen verdediger en aanvaller, in de laatste uitvoering moeten spelers op een minimale afstand dekken en gemakkelijker druk zetten op de bal. Hierdoor wordt het voor aanvallers moeilijk om de ruimtes te vinden en zal er meer en langer overgespeeld moeten worden met de bal om tot een schietkans te komen. 

Dat is ook volledig de bedoeling bij FIFA 14. Het combineren in nauwere ruimtes met mandekkende verdedigers. De ruimtes worden smaller, er moet meer worden overgespeeld met de bal en sneller gecombineerd worden om tot een mogelijke schietkans te komen. Dit begint bij de verdediging en moet resulteren in een beloningsgevoel bij het scoren van een goal. Een aanpassing die logisch klinkt, maar toch vraagtekens oproept zijn de nieuwe schietopties. Er is uitgelegd dat er moeilijke wiskunde komt kijken bij het bepalen van een schot, maar uiteindelijk is het de bedoeling dat spelers schoten kunnen lossen die flink krullen of snel kunnen dalen. Dit kan op het laatste moment gebeuren, maar ook tijdens het schieten. Het heeft te maken met de zuiverheid van de pass, de timing bij het schieten en de plek op de voet waarmee de bal wordt geraakt. 

Inderdaad, je vraagt je af of het dan niet te vaak zal gebeuren dat zulke wereldklasse schoten voorkomen. De mogelijkheid om een bijzonder schot te lossen gaat gepaard met loopacties van spelers. Spelers onder druk schieten minder zuiver en gehaaster en hebben geen tijd om goed achter de bal te komen. Spelers met meer ruimte en klasse doen dit wel. Daarnaast gaan spelers met de man meelopen of ze nou vooruit of achteruit moeten verdedigen. Aanvallers kunnen de bal afschermen met een enkele klik op knop en kunnen een korte bodycheck uitdelen om daarna weg te lopen bij de directe man onder het motto ‘protect the ball’. 

Dit zijn de voornaamste toevoegingen op gameplay-gebied. Er zijn ook wat kleine aanpassingen voor de carrièremodus. Het belangrijkste is dat het scouten van spelers een fundamentaal begrip wordt om talenten te ontdekken. Anders dan in Football Manager is het zo dat je bij het scouten niet direct achter de spelerskwaliteiten komt. Je krijgt een indicatie op bepaalde aspecten als atletisch en techniek die variëren tussen twee variabelen. Dit kan bijvoorbeeld zijn dertig tot negentig. Als je door blijft scouten worden die variabelen kleiner, waardoor je een beter beeld krijgt waartussen de kwaliteiten van minder bekende spelers liggen. Messi en Ronaldo zijn voor iedereen direct zichtbaar. Als afsluiter rest nog te vertellen dat de ball physics zijn veranderd. De bal kan curven en draaien in de lucht, niet alleen bij schieten maar ook bij passes. Hierdoor komt er meer onvoorspelbaarheid in het ‘spelletje’. 

Meeverdedigen 
Verdedigers dekken tegenstanders korter en dekken met gemak voor- en achteruit, dat is de bedoeling. In FIFA 13 kwam het regelmatig voor dat de backs een verkeerde inschatting maken en in plaats van achteruit, naar voren gingen verdedigen en een vrije doortocht gaven aan aanvallers. Dit kan nog steeds voorkomen, maar de verdedigers gaan voorspellen wat de beste actie kan zijn voor een aanvaller om te maken en gaan proberen om hem op die manier vast te zetten. Er wordt ook korter verdedigd, dus de kans dat een aanvaller zo gemakkelijk wegloopt wordt per definitie kleiner. 

Toegankelijkheid 
Voor nieuwkomers wordt FIFA 14 behoorlijk toegankelijk. Met één druk op de knop kun je de bal gaan afschermen. Overigens kon dit al in FIFA 13, maar daar moest je zes knoppen achter elkaar gebruiken en werd dus weinig gebruikt. Trucjes verschuiven hierdoor enkel en alleen nog naar de rechter analogestick. Er is beloofd dat je hiermee dezelfde bewegingen kunt gaan uitvoeren als destijds in combinatie met de L2/rechter trigger knop. Hoe dit uitpakt moet nog blijken, al is het wel de intentie van EA om zowel de nieuwkomers als hardcore-spelers de nodige uitdagingen te bieden. 

Ball Physics 
De meest noemenswaardige aanpassing is die van de ball physics. De bal is toch het belangrijkste element van een voetbalwedstrijd. Dat deze in het vervolg kan curven, snel daalt of licht stijgend zijn baan vervolgt, brengt toch een glimlach op het gezicht. Lange afstandsballen worden niet meer continue onderschept door de verdediging, want de bal kan halverwege richting de goal krullen en vrije ruimtes creëren voor aanvallers. Zij kunnen op hun beurt weer effectballen richting de kruising knallen of een dropshot nemen waardoor de bal op het laatste moment daalt en toch tussen de palen verschijnt. Dit klinkt goed, maar er zitten enkele vraagtekens aan vast. 

Voorkomen ball physics 
Een mogelijk nadeel is dat straks een gros van alle ballen een curve ontvangt, snel daalt of zonder pardon met een dwarrelschot in de kruising vliegt. Je ziet het weleens gebeuren in het echt, maar het is niet alledaags dat ballen met zo’n effect in de goal belanden. Nu is verteld dat zo’n schot een beloning moet zijn voor de langere opbouw en tevredenheid moet geven aan de speler bij het scoren van een dergelijke goal. Maar waar is de lol als je ze aan de lopende band kunt maken? Het is dus even afwachten of EA deze verandering op een juiste manier aan de game kan toevoegen. 

Next generation-consoles 
Hoe zit het dan met next-gen? Wij hebben geen idee. Er werd meerdere malen verteld dat de presentatie enkel ging om de PS3, Xbox 360 en PC versies van FIFA 14. Bij het laten vallen van next-gen werd direct geantwoord met ‘daar mogen wij niets over zeggen.’ Het lastige is dat de next-gen consoles pas maanden na de release van de footie uitkomen, dus of er een FIFA 14 komt of dat er direct al aan een variant op de game wordt gewerkt, wij durven het niet te zeggen. 

FIFA 14 wordt ontwikkeld voor PC, PlayStation 3 en Xbox 360 door EA Canada en uitgegeven door Electronic Arts. Naar verwachting zal de game in september uitkomen als full priced retailgame.

 
186 keer bekeken | Geplaatst door Edbn
0 reacties
Only registered users can add comments.
[ Registration | Login ]

Inloggen

@ArmyofRefleX

 

Kalender

«  April 2013  »
ZoMaDiWoDoVrZa
 123456
78910111213
14151617181920
21222324252627
282930